For femte kvartal i træk må TDCs største ejer, den amerikanske teleoperatør SBC Communications, se sine kunder forsvinde i stor stil.
Alene i dette kvartal mistede SBC, ifølge Financial Times, omkring 751.000 privatkunder til de nærmeste konkurrenter, og den slags kan mærkes på bundlinien.
Overskuddet før skat skrumpede med 15 procent til 13,5 milliarder kroner i forhold til samme periode året før og også omsætningen faldt ? dog kun med 6,9 procent til 80,6 milliarder kroner.
Kundeflugten skyldes ifølge SBC Communications, at en række konkurrenter med AT&T og WorldCom i spidsen har mulighed for på regulerede vilkår at leje sig ind på SBC's netværk, hvilket betyder, at de kan tilbyde deres tjenester til en lavere pris.
- Vi fortsætter med at se på, hvor vi drastisk kan reducere vores omkostninger. Men ingen besparelse kan ændre det regelsæt, der betyder, at vi tvinges til at sælge vores linier og tjenester til konkurrenterne til en pris, der ikke engang dækker vores omkostninger, siger Edward Whitacre, der er SBC's administrerende direktør og bestyrelsesformand.
Inden udgangen af året forventer SBC, der ejer 42 procent af aktierne i TDC, sammenlagt at have mistet 4,2 millioner fastnet-kunder, der dels er gået til de billigere selskaber som lejer sig ind på SBC's net, dels har droppet deres fastnet-telefon til fordel for mobiltelefoner.