EU-Kommissionen har i denne uge vedtaget at alle nye biler fra 2015 skal udstyres med det såkaldte eCall-system, der automatisk ringer efter hjælp hvis der sker en ulykke. Med eCall kan bilen selv ringe til alarmcentralen på 112, og oplyse om, hvor køretøjet befinder sig, selv når passagererne ikke ved eller ikke er i stand til at forklare, hvor de er.
EU forventer at det vil kunne redde 2.500 liv om året og begrænse omfanget af personskader med 10 til 15 pct. Hvert år dør 40.000 mennesker på de europæiske veje og yderligere 1,7 millioner mennesker kommer til skade.
Ifølge beregninger kan eCall give besparelser på op til 195 milliarder kroner i forbindelse med trafikulykker og trafikophobning, hvis alle 230 millioner biler på de europæiske veje udstyres med systemet.
Kommissionens henstilling, som er vedtaget den 8. september, opfordrer medlemsstaterne til at sikre, at mobilnetoperatører opgraderer deres infrastruktur, således at eCalls effektivt videregives til alarmcentraler.
I henstillingen opfordres alle medlemsstater indtrængende til at sikre, at mobilnetoperatørerne behandler opkald fra eCall-udstyr på lige fod med andre 112-opkald - dvs. at de gives prioritet, og at der ikke opkræves gebyr for dem.
Ifølge henstillingen bør medlemsstaterne endvidere sikre, at mobilnetoperatører indfører systemer, der skal identificere eCalls, således at de kan viderestilles til en udrykningstjenestes alarmcentral, som er udstyret til at håndtere disse.
Henstillingen vil snart blive fulgt op af Kommissionens vedtagelse af specifikationer for opgradering af alarmcentraler og et forslag til en forordning, som gør det påkrævet, at eCall-udstyr skal monteres på alle nye modeller af personbiler og lette køretøjer fra 2015 for at opnå en EU-dækkende typegodkendelse.
Det anslås, at eCall-systemet koster under 750 kr. at installere pr. ny bil. eCall-systemet kan angiveligt ikke bruges til at spore køretøjer, fordi det er i "dvale" og ikke sender signaler, førend det aktiveres i forbindelse med en ulykke.
Blot 0,7 pct. af alle personbiler i EU er i øjeblikket udstyret med automatiske alarmopkaldssystemer, og antallet er kun svagt stigende.