"Vind en gratis rejse for hele familien!"
Sådan skrev Serviceklub.dk i en konkurrence til sine brugere. Det har nu kostet tjenesten en politianmeldelse.
For reklamesiden nøjedes ikke med at give sine brugere tilbudet om at blive meldt til konkurrencen. De tilmeldte også alle brugere, der deltog, til sidens månedlige betalingsservice. Forbrugerombudsmanden mener, at det ikke klart nok var defineret, at en tilmelding til konkurrencen også indbar et medlemskab til Serviceklub.dk. Derfor en politianmeldelse.
Først nederst på konkurrencens tredje side kunne man læse, at deltagelsen medførte medlemskab. Forbrugerombudsmanden finder fremgangsmåden i strid med markeds-føringslovens § 3, stk. 1, om vildledning.
Sagen får Forbrugerombudsmanden til at advare andre forbrugere om, at de skal være opmærksomme på hvilke oplysninger, de efterlader i konkurrencer. I den pågældende konkurrence skulle man både efterlade navn, adresse, cpr-nummer og kontooplysninger. Ifølge Serviceklub skulle kontonummeret bruges til at overføre den mulige præmie.
"Mange erhvervsdrivende bruger konkurrencer som blikfang. Men hvis konkurrencen er betinget af, at der indgås en aftale om fx et abonnement, skal den erhvervsdrivende sørge for, at denne betingelse fremgår lige så tydeligt som oplysningerne om konkurrencen. Samtidig skal forbrugerne se sig rigtig godt for, når de deltager i konkurrencer på nettet," udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Serviceklub.dk har medvirket til at udrede sagen og har nu slettet alle aftaler, der er blevet oprettet som følge af konkurrencen. Konkurrencen lå på nettet i første halvår af 2011.