Det er overdrevet, når internetmedier føler sig truet på livet af Forbrugerombudsmandens nye holdninger til annoncer på internettet.
- Der er ikke tale om, at vi ønsker at forbyde annoncer på internettet. Vi forsøger at begrænse brugen af nogle af de annonceformer, der genere forbrugerne mest, og vi ønsker at gøre det klart, at visse annoncetyper er i strid med markedsføringsloven, siger Peter Fogh Knudsen, der er jurist i Forbrugerstyrelsen.
Konkret mener Forbrugerombudsmanden at annoncer, der afbryder redaktionelt stof eller andet indhold af informativ eller vejledende art, er i strid med god markedsføring.
Her tænkes primært på de såkaldte rullegardin-annoncer, der i flere sekunder afskærer læserne fra at se det reelle indhold på hjemmesiden.
Pop-ups er som udgangspunkt lovlige
Men også pop-up-annoncer står for skud. Om en pop up-annonce er ulovlig afhænger dog ifølge de nordiske forbrugerombudsmænd af, om annoncen kan lukkes ved at klikke i et hjørne. For helsides annoncer er det en betingelse, at de skal forsvinde af sig selv efter et stykke tid, hvis de skal være lovlige.
Der er dog ikke tale om, at der slet ikke må være annoncer på et medie eller en virksomheds forside på internettet.
- Bestemmelsen om forsideannoncer retter sig imod de sites, hvor der typisk kommer et pop-up-vindue eller en række annoncer ude i siden, inden det reelle indhold på en forside bliver hentet ned. I de tilfælde vil vi gerne sikre, at brugerne, der for størstedelens af danskernes vedkommende har et almindeligt modem på 56 kbit/s, ikke bliver unødigt belastet, oplyser Peter Fogh Knudsen.
Det vil sige, at forbrugerombudsmanden vil bestemme rækkefølgen for, hvornår elementer på en hjemmeside skal præsenteres for læserne.
Slut med et utal af annoncer
Endelig forsøger Forbrugerstyrelsen også at begrænse antallet af eksponeringer af de reklamebudskaber, brugeren udsættes for.
Det skal eksempelvis ikke være lovligt at præsentere et utal af annoncer for det samme produkt for læseren. Antallet af lovlige visninger afhænger af, hvilken type annonce der er tale om, står der i de retningslinier, de nordiske Forbrugerombudsmænd er blevet enige om at udsende.
Enkelte annoncer har det også med at lægge sig over funktionsknapperne i browseren og på den måde fratage brugeren kontrollen, mener styrelsen. Den form for annoncering skal være ulovlig, og det samme gælder at omdirrigere til en helt anden webadresse.
Forburgerombudsmandens synspunkt om internetannoncering bygger dels på en gennemgang af den eksisterende nordiske lovgivning og praksis på området, dels på en fortolkning af markedsføringsloven, oplyser Forbrugerstyrelsen.