Foreningen for 63 af de største danske internetmedier, FDIM, undrer sig over forbrugerombudsmandens holdning til bestemte annoncetyper på internet.
Forbrugerombudsmanden mener, at flere typer af annoncer på internet kan være ulovlige, og han koncentrerer sig i første omgang om rullegardiner.
- Der er tale om nogle ændringer, der kan få drastiske konsekvenser for såvel medierne som forbrugerne, hvis det viser sig, at det bliver ulovligt at bruge de omtalte annoncetyper. Derfor undrer jeg mig over, at hverken brancheforening eller virksomhederne selv er blevet kontaktet af Forbrugerstyrelsen, siger Christian Peytz, der er formand for FDIM.
Han indbyder styrelsen til en drøftelse af problematikken omkring pop-up- og rullegardin-annoncer, og indtil det l står helt klart for ham, hvilke annoncetyper Forbrugerstyrelsen kræver afskaffet, maner han til besindighed.
- Jeg synes, man skal passe på med for mange juridiske begreber. Og indtil jeg har klarhed over, hvad der er Forbrugerstyrelsens holdning, og hvad der er reelt ulovligt, vil jeg mane til besindelse i debatten, siger Christian Peytz.