Den danske forbrugerombudsmand vil have begrænset annoncemængden på internettet og først for skud står rullegardin-annoncer.
- Vi mener, det er i strid med markedsføringslovens §1 om god markedsføringsskik, når man med en annonce forhindrer læseren i at læse redaktionel tekst eller anden information på en hjemmeside, siger jurist ved Forbrugerstyrelsen Peter Fogh Knudsen.
Han oplyser, at der endnu ikke har været rejst sager, og at forbrugerombudsmanden ikke har modtaget konkrete klager over internet-tjenester, der benytter sig af rullegardin-annoncer, men han påpeger samtidig, at forbrugerombudsmanden af sig selv kan tage sager op.
- Vi har valgt at gå stille og roligt til værks og derfor denne fremgangsmåde. Nu melder vi ud, at vi mener, det strider mod markedsføringsloven, og så håber vi, at den danske branche vil følge eksemplet fra Norge og blive enige om at undgå de generende typer af annoncer.
Peter Knudsen peger konkret på Computerworld Online og Jubii som to af de tjenester, der sigtes mod i den nye udtalelse fra de nordiske ombudsmænd, og hos medievirksomheden bag Computerworld Online, IDG A/S, lytter onlinechef Jesper Bille Haun til forbrugerombudsmændenes budskab.
- Vi vil overveje ombudsmandens nye udtalelser, lyder det fra online-chefen.
Også de såkaldte pop-up-annoncer står for skud, men her er ombudsmændene ikke helt så skråsikre i deres holdning.
- Om pop-up-annoncer også er i strid med markedsføringsloven afhænger blandt andet af, om de automatisk lukkes igen, og om de fylder meget, siger Peter Fogh Knudsen.
Han oplyser, at Forbrugerstyrelsen har forsøgt at tage de forretningsmæssige konsekvenser ved at gå efter bestemte annoncetyper med i betragtningen, inden ombudsmanden er kommet med sin udmelding.