Groupcare.dk indfører i dag, mandag, brugerbetaling på sit site. Det skyldes, at sitet er blevet så stor en succes, at der er ofte er kødannelse. Mod at betale 50 kroner pr. halvår får medlemmerne af "Groupcare VIP" garanti for adgang til tjenesten døgnet rundt.
Selskabet der står bag Groupcare, lever af at sælge softwareløsninger, og det har aldrig været tanken, at der skulle tjenes penge på portalen.
Alle penge der kommer fra brugerbetalingen, vil blive kanaliseret direkte over i videreudviklingen af Groupcare.
- Vi har i den seneste tid oplevet, at svartiderne på groupcare er øget ganske betragteligt. Samtidig har en del brugere klaget over, at de ikke kunne få adgang til portalen, siger Esben Elmøe, direktør for Groupcare A/S.
Under renovering
Groupcare er i øjeblikket i gang med en større renovering af portalen, der gerne skulle føre til, at svartiderne reduceres fra de op til 35 sekunder, som brugerne oplever i dag, ned til under 4 sekunder.
De meget lange svartider skyldes, at Groupcare har fået over 250.000 brugere, hvilket har medført en kraftig stigning i trafikken som følge.
Men hvorfor så ikke bare koble serveren op på en hurtigere forbindelse?
- Det er sådan set ikke et spørgsmål om at få en hurtigere forbindelse. Det er simpelthen strukturen i systemet, der ikke kan håndtere de mange brugere, siger Esben Elmøe.
Garanti for adgang
Esben Elmøe garanterer, at de betalende brugere vil kunne få adgang på alle tider af døgnet.
- Det vi gør, er at prioritere de betalende brugere, så de får adgang før gratisbrugerne. Gratisbrugerne kan stadig benytte groupcare, blot kan vi ikke garantere, at de altid vi kunne komme igennem, siger direktøren
Han har tiltro til, at brugerne vil tage det til sig:
- Vi har sådan set ikke noget estimat for, hvor mange der vil betale. Men de undersøgelser, vi har gennemført, viser, at en stor del af brugerne er villige til at betale, hvis de får garanti for, at tjenesten fungerer, siger Esben Elmøe.
Direktøren forsikrer, at betalende kunder, der oplever ikke at kunne komme på eller får meget lange svartider, vil få deres penge tilbage.
Ikke en pengemaskine
Han siger, at det ikke drejer sig om at lave Groupcare om til en pengemaskine.
- Et af formålene med Groupcare VIP er helt klart at få nogle penge i kassen til den fortsatte udvikling. Men samtidig sker det også for at lette adgangen for brugere, som er meget afhængige af tjenesten, siger Esben Elmøe.
- Det har aldrig været meningen, at vi skulle tjene penge på Groupcare, så derfor vil selvfølgelig bruge alt, hvad der måtte komme i kassen, til den fortsatte udvikling af portalen, tilføjer han.
Hvis det omvendt ikke bliver en succes med Groupcare VIP, vil firmaet køre portalen videre i dens nuværende udformning, men uden garanti for at brugerne kan komme på døgnet rundt.