IBM har ifølge Financial Times gjort op med holdningen om helst at vokse organisk. I forbindelse med præsentationen af selskabets regnskab for tredje kvartal oplyser selskabets administrerende direktør, Sam Palmisano, at IBM vil sætte turbo på sin opkøbsstrategi.
- I 1990'erne lod vi mange gode opkøbsmuligheder gå tabt, fordi prisen var for høj. Men i takt med at virksomhedernes værdi bliver mere og mere presset, vil vi blive mere aktive opkøbere, siger han.
Driftsresultat forbedret
IBM omsatte i tredje kvartal i år for 150 milliarder kroner, hvilket er nogenlunde det samme som i samme kvartal året før.
Derimod steg driftsresultatet fra 12,8 milliarder kroner til 12,9 milliarder kroner, hvilket gav IBM's aktie et løft på 8,2 procent.
Både service-virksomheder og softwareselskaber vil ifølge Sam Palmisano være i IBM's søgelys i den kommende tid.
Den nye strategi skal ses i lyset af det omsætningsløft, som købet af konsulentdivisionen hos PricewaterhouseCoopers vil give IBM i fjerde kvartal.
Her forventer selskabet at omsætningen vil vokse til 167 milliarder kroner som følge af købet, som IBM fik i hus for 26,5 milliarder kroner.
Specielt Global Business Services-divisionen hos IBM har skæppet godt i kassen. Salget af computerservices steg med 2,4 procent til 67,4 milliarder kroner, og divisionens ordrebog for kvartalet viser uafsluttede ordre for 68,1 milliarder kroner.