Nyt hotspot-selskab overhaler TDC

Det nystartede selskab Redspot har planer om at etablere trådløst bredbåndsnet på 1500 knudepunkter herhjemme, de såkaldte hotspots. Bliver planerne til virkelighed, er der tale om den største satsning på trådløse bredbåndsnet herhjemme.

Internetveteranen Aksel Lykke Paulsen står bag en af de mest seriøse satsninger på at bygge trådløse bredbåndsnet på udvalgte lokationer - også kaldet hotspots - i Danmark.

Aksel Lykke Paulsens nye selskab, Redspot, vil i løbet af de kommende to år etablere 1500 bredbåndsnet i hele landet. De første 500 skal i luften i løbet af næste år, og det allerførste ventes annonceret i løbet af den kommende måned.

Hvis det lykkes, vil Redspot overhale TDC, som har planer om trådløse bredbåndsnet på 100 udvalgte lokationer.

Også andre selskaber, eksempelvis OrganicNetwork og Netpoint, har planer om trådløse bredbåndsnet, men ingen så ambitiøse som Redspot.

Har selv udviklet gateway

Endnu vil Aksel Lykke Paulsen ikke ud med mange detaljer om hverken steder eller finansiering af selskabet. Han har selv skudt penge i det og har desuden fået kapital fra unavngivne private investorer.

Aksel Lykke Paulsen stod bag en af landets første internetudbydere, Dansk Internet Adgang (DIA) fra Sønderborg. Sidste sommer solgte han internetaktiviteterne til Tiscali, og siden er den anden del af selskabet, et content management-system, også lukket.

Aksel Lykke Paulsen trækker blandt andet på nogle af medarbejderne i sit tidligere selskab. De har hjulpet ham til selv at udvikle den gateway, der bliver kernen i de trådløse netværk.

Der er tale om trådløse lokalnet, også kendt som WLAN. De er standardiserede, men standarden, IEEE 802.11b, indeholder kun meget få specifikationer på sikkerhed.

Hoteller skal selv betale

Redspot vil give kunderne mulighed for at betale deres forbrug online med kreditkort. Det kræver et særligt system. Det findes i forvejen, udviklet af et amerikansk selskab.

Men det er ifølge Aksel Lykke Paulsen alt for dyr. I stedet har Redspot selv udviklet sit sikkerheds- og identifikationssystem, og det holder ifølge direktøren priserne nede.

Det er også nødvendigt, for Redspot har nogle hårde forhandlinger foran sig. Modsat mange andre selskaber i branchen har Redspot nemlig ikke tænkt sig selv at betale for det udstyr, som sættes op på eksempelvis et hotel eller en café.

Det skal hotellet selv gøre mod at få ejerskabet af netværket. Graden af finansiering afgør ifølge Aksel Lykke Paulsen også, hvordan et hotel og Redspot fordeler omsætningen.

- Jeg tror ikke, at det bliver noget problem at finde 500 hotspots, som vil betale for netværket selv. Der er tale om en investering på helt ned til 10.000 kroner, siger han.

Krig med TDC kan kræve flere penge

Aksel Lykke Paulsen er dog på det rene med, at nogle steder, eksempelvis trafikknudepunkter som banegårde og lufthavne, kan det blive nødvendigt, at Redspot selv spytter i kassen.

Samtidig kan selskabet komme ud i en omkostningskrævende kamp om kunderne med TDC Mobil, som har en helt anden marketingmaskine.

- Så kan det blive nødvendigt med flere penge, men når investorerne har set, at vi kan lande aftaler med store kunder, så er de også villige til at investere mere, forklarer Aksel Lykke Paulsen.

Vil hjælpe andre selskaber mod roaming-aftale

Samtidig er Redspot klar til at sætte netværk op for andre selskaber, som ønsker at etablere hotspots. Det kræver, at de indgår en roaming-aftale, så Redspots kunder også kan benytte netværket.

TDC Mobil har fordelen af, at kunderne kan benytte mobilnettet, hvor de trådløse bredbåndsnet, der har meget begrænset rækkevidde, ikke dækker.

Det har Redspot dog også en løsning på. Selskabet har udviklet et program, der gør, at kunderne kan fortsætte deres datatransmission på mobilnettet, når de bevæger sig uden for dækningen i et hotspot. Det kræver dog, at de installerer et særligt program på pc'en.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere