For virksomheden Telecom Scandinavia skal der være gode penge i de dårlige betalere.
Selskabet har udviklet et system til betaling af regninger over telefonen.
Ifølge selskabets key account manager, Anders Halfter, er der et stort potentiale i virksomheder, der lider under dårlige betalere.
- Vores vigtigste salgsargumenter er, at man med vores system helt kan undgå dårlige betalere, man kan sikre, at man som virksomhed ikke har en masse penge ud at svømme i lange perioder. Samlet set kan man minimere de omkostninger, der normalt er forbundet med at opkræve betaling for en vare, siger Anders Halfter.
Trækkes med det samme
Betalingssystemet TS Clearing virker på den måde, at når en kunde, der har købt adgangen til at benytte systemet, har en køber i røret, stilles køberen over til en voice-besked, hvor vedkommende skal indtaste sine kreditkort-oplysninger. Derefter godkendes købet hos PBS, og kunden får besked i telefonen.
Telecom Scandinavia tjener lidt på salget af programmet, der koster omkring 20.000 kroner, men størstedelen af omsætningen skal komme fra transaktionsgebyrer på mellem halvanden krone og fem kroner afhængig af mængden.
Eksempelvis bruger Ikea systemet til at lade kunderne betale for de kataloger, som de rekvirerer. Alletiders Rejser tilbyder sine kunder, at de kan betale via systemet, hvilket er hensigtsmæssigt, hvis man eksempelvis bestiller en afbestillingsrejse dagen før og ikke kan nå at betale på andre måder.
- Det er endnu for tidligt at sige noget om, hvor stort markedet er for denne tjeneste, men vi oplever, at folk er mere fortrolige med telefonservices end med at oplyse kreditkortoplysninger på internettet. Og når vi først forklarer kunden, at systemet er godkendt af PBS, bliver bekymringen omkring sikkerhed meget mindre, oplyser Anders Halfter.
Telecom Scandinavia blev etableret i 1989 og har i dag 18 medarbejdere.