Europæere ligeglade med 3G

Næste generation af mobiltelefoner er på trapperne flere steder i Europa. Men kunderne er uimponerede. Det gælder ikke mindst erhvervskunderne, der stadig kæmper med at udnytte mulighederne i de eksisterende teknologier.

Afløseren for GSM-teknologien, 3G eller UMTS, er ved at være klar til kommerciel introduktion i flere europæiske lande.

Men erhvervskunderne, der ifølge telebranchen skal løfte salget af 3G-abonnementer, synes temmelig uimponerede.

Senest vil Hutchison 3G, der som det eneste 3G-selskab i Europa ikke har et eksisterende mobilnetværk at tage hensyn til, åbne telebutikker i London og Birmingham inden jul og sælge mobiltelefoner til 3G-nettet og avancerede mobilabonnementer.

Åbningen kan dog gå hen og blive et antiklimaks. Hutchison har sammen med de øvrige mobilselskaber betalt 750 milliarder kroner for de europæiske 3G-licenser og har slået 3G op som noget stort, men siden begyndte de samme selskaber at udskyde udrulningen af netværkene.

Det var der flere grunde til. Der manglede teknisk udstyr, ikke mindst mobiltelefoner. Og der manglede forretningsmodeller, der kunne overbevise mobilselskabernes bestyrelser om, at der kunne tjenes penge på 3G.

Hvor 3G tidligere skulle give mobiltelefoni adskillige ekstra dimensioner, taler man nu om, at 3G betyder tjenester mage til dem, vi kender, blot hurtigere og flottere.

Hvad der i dag fungerer som en tekstmenu, vil med 3G fungere som en grafisk menu. Men det basale indhold af tjenesterne, MMS (multimediebeskeder), e-mail og internetadgang kan lade sig gøre allerede i dag.

Skal vente mindst fem år
Da Nokia, verdens største producent af mobiltelefoner, sidst i september præsenterede deres første 3G-telefon, blev "travle forretningsfolk" nævnt som de første kunder.

Men ifølge en europæisk brugergruppe for telekommunikation i erhvervslivet går der mindst fem år, før 3G bliver interessant for den travle forretningsmand.

De travle forretningsfolk kæmper stadig med at udnytte mulighederne i GPRS, der er en overbygning på de nuværende GSM-net. GPRS gør det muligt at hente data via mobiltelefonen hele tiden, mens den er tændt, så man betaler for datamængden og ikke online-tiden.

GPRS er efterhånden udbredt over hele Europa, men prissætning og roaming - brug af GPRS på tværs af udbydere og landegrænser - volder stadig mobilselskaberne store problemer.

- Prisen på GPRS-data er alt for høj, og virksomheder instruerer deres medarbejdere i at undgå GPRS, siger Ewan Sutherland, direktør for brugergruppen International Telecommunications Users Group (INTUG) i Bruxelles.

Prissætningen bliver også et problem med 3G, netop fordi mobilselskaberne vil fakturere i forhold til de datamængder, der hentes ned gennem mobiltelefonen. Kunderne vil nemlig ikke overraskes af høje mobilregninger og foretrækker et "flat rate"-koncept, hvor prisen er fast uanset forbrug.

Trådløse netværk som konkurrent

Ewan Sutherland anbefaler erhvervsfolk at satse mere på trådløse lokalnetværk, de såkaldte WLAN.

- WLAN er meget mere attraktivt end i hvert fald GPRS. Du kan få adgang i lufthavne og på hoteller til lave priser. 15-20 kroner for en megabyte GPRS-data er åndssvagt, mens priserne for WLAN-adgang er meget mere rimelige, siger han.

Den udlægning er mobilindustrien uenig i. På en pressekonferencen i forbindelse med lanceringen af Nokia første 3G-telefon, tog underdirektøren Anssi Vanjoki afstand fra at sammenligne 3G med WLAN.

- WLAN er et lokalt netværk, det kan ikke bruges på vejen, sagde han og bad journalisterne om at understrege ordet "lokalt".

Men de scenarier, Vanjoki præsenterede som gode situationer at have en 3G-telefon i, omfattede i ingen tilfælde et stop på landevejen. Det handlede i stedet om ophold på hoteller og i lufthavne - hvor der allerede er WLAN-dækning.

Rå netværk ikke nok

Analytikerne er ikke tilfredse. De mener, at mobilselskaberne kun præsenterer rå netværk og ikke tjenester, forbrugerne kan forholde sig til.

- 3G er lige nu ikke noget, forbrugerne skal blive ophidsede over. Vi vil hellere holde øje med præsentationer af tjenester frem for de underliggende mobilnetværk, siger Ovum-analytikeren Richard Dineen.

Nokia har været blandt de mobilproducenter, der har tysset forventningerne til 3G ned. Blandt andet ved at sige, at 3G blot er en opgradering af GPRS.

- Men at sige, at 3G bare er ekstra båndbredde til eksisterende tjenester, svarer til at sige, at fjensynet bare er radio med levende billeder, siger Matt Peacock, direktør for eksterne relationer hos Hutchison 3G, der som primær ejer har Hong Kong-koncernen Hutchison Whampoa Ltd.

Selskabet, der også opererer i Danmark, fastholder det unikke ved 3G-telefonien:

- 3G er ikke en mobiltelefon med dataadgang. Det er ikke en telefon. 3G er designet lige så meget til øjet som til øret. Over tid vil 3G helt sikkert ændre den måde, mennesker lever på. Akkurat lige som mobiltelefonen gjorde det, da den kom frem, lyder det optimistisk fra Matt Peacock.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere