"København skal være som en iPhone".
Sådan kan man beskrive et af forslagene fra borgmester Frank Jensens supergruppe af erhvervsfolk, der har grublet over, hvordan København kan stige på ranglisten over de mest populære byer at drive virksomhed i.
Frank Jensen samlede i foråret fem erhvervsfolk i Copenhagen Business Task Force, der lige siden har grublet over, hvordan der kommer flere arbejdspladser, mere vækst og mere produktivitet i byen.
Nu er 10 anbefalinger klar i denne lille pixie-bog. For eksempel mener erhvervsgruppen, at hovedstaden kan få et bedre ry, hvis kommunen får en hurtigere sagsbehandling af nye infrastrukturtiltag og der altid tænkes gode parkeringsforhold ind i nye bebyggelser.
Gratis internet i hele byen
Et andet mere kontroversielt forslag lyder:
"København skal tilbyde gratis internetadgang".
ComON har spurgt ekspertgruppemedlem Jukka Pertola, hvordan gratis internet kan få erhvervslivet til at boome i København.
Han forklarer, at gratis internet ikke i sig selv løser alle problemer, men at gode, hurtige og tilgængelige forbindelser er med til at skabe gode vækstmuligheder.
"Det handler mere om at skabe en teknisk infrastruktur, der er attraktiv nok til at enkelte småvirksomheder, iværksættere og kreative folk kan skabe nogle nye services og nye forretningsidéer og teste dem blandt et levende publikum," siger Jukka Pertola, der til daglig er administrerende direktør i Siemens.
"En måde at forklare det på er iPhonen. iPhonen er en attraktiv platform for applikationsudvikling. Det er derfor, vi har over 400.000 applikationer baseret på iPhone. Det samme miljø skal man skabe i byrummet. Betragt København som en platform, hvor man kan bygge nye idéer på."
Derfor skal turister og københavnere altid være i nærheden af gratis trådløs internet, så de kan bruge de mange applikationer og webtjenester, der bliver skabt. Den gratis adgang kunne samtidigt bruges til at give turister og borgere information fra kommunen, forklarer Jukka Pertola.
Den gratis adgang må dog aldrig konkurrere med eksisterende kommercielle udbydere.
Generelt skal kommunen gå forrest og vise vejen mod en mere digital by. Kommunen skal investere i innovative løsninger og den skal sætte alle de offentlige databaser og oplysninger fri, så der kan skabes nye forretninger på den viden og data, som kommunen har og indsamler.
Et tilbagevendende kontroversielt forslag
Det er langt fra første gang, at politikere ønsker gratis internet i gaderne.
Britta Thomsen (S), dansk eu-parlamentariker, foreslog i 2009, at penge fra landbrugsstøtteordningerne skulle gå til at betale for gratis internet til alle borgere i EU. Et forslag der dog aldrig vandt indpas hos hendes egne partifæller.
Et lidt mere realistisk forslag er under behandling i London lige nu, hvor Virgin vil have lov til at opstille og give gratis internet til byen. Den gratis forbindelse vil dog være meget begrænset i hastighed, og Virgin håber så at kunne tjene penge ved at kræve betaling for hurtigere forbindelser.
Det er heller ikke første gang, at gratis internet er blevet fremhævet som mulighed for at skabe gode betingelser for turister. De høje priser på mobildata betyder nemlig, at turister ikke bruger de mange muligheder, som de potentielt kunne med smatrphones og bærbare enheder.
Ekspertgruppen i København, Copenhagen Business Task Force består ud over Jukka Pertola af tidligere chefredaktør for Børsen, Leif Beck Fallesen, Bente Overgaard (Koncerndirektør i Nykredit og administrerende direktør i PensionDanmark Torben Möger Pedersen.