Hvordan skal verdens største sociale netværk klare sig i den hårde konkurrence med andre tjenester som det nye Google+? Det ser ud til at et af Facebooks vigtigste våben er opkøb af andre firmaer, der skal forsyne Facebook med den nødvendige teknologi til at holde et forspring foran konkurrenterne.
I et interview med Bloomberg fortæller Facebooks direktør for forretningsudvikling, Vaughan Smith, at selskabet vil købe op inden for site-design og mobile teknologier. Facebook vil også overtage firmaer med teknologier, der kan forbedre tjenestens stabilitet.
Vaughan Smith fortæller at Facebook har et mål om 20 firmaopkøb i 2011. Det er allerede godt på vej – Facebook har købt firmaet 13 firmaer i år indtil videre.
Til sammenligning har Facebook kun foretaget 10 opkøb sidste år og kun et enkelt opkøb året før.
Facebook forsøger at udvikle sit design for at få brugerne til at tilbringe mere tid på sitet, og de mobile teknologier skal hjælpe med at nå ud til flere brugere med håndholdte enheder.
Facebook har blandt andet købt et firma der udvikler teknologier til mobile gruppebeskeder, Beluga. Dette system bliver nu brugt i en officiel Facebook-applikation.
”For to år siden havde vi ikke nogen erfaringer med opkøb. Selvom vi altid forventede at det ville gå godt, så kunne vi faktisk aldrig vide hvordan det ville gå,” siger Vaughan Smith til Bloomberg.
Indtil nu har Facebook primært købt små firmaer med en eller to ansatte. Facebook har en forholdsvis lille pengetank sammenlignet med Google, men det anslås at det sociale netværk er helt op til 500 milliarder kroner værd, og det betyder at Facebook nemt kan betale for opkøb med aktier.
Blandt årets Facebook-opkøb er Snaptu, et mobilfirma som angiveligt blev købt for 60 mio. dollar, Sofa, der udvikler bruger-grænseflader, og Push Pop Press, der arbejder med publicering til touch-platforme.