Tele2 har de dårligste mobilkunder

Det er ikke lykkedes Tele2 at overbevise de gode fastnetkunder om, at de skal blive lige så gode mobilkunder i selskabet. Den gennemsnitlige, danske mobilkunde ringer fire gange så meget fra sin mobiltelefon som en Tele2-kunde.

Tele2 har langt de dårligste mobilkunder af de store teleselskaber herhjemme. Det viser en gennemgang af IT- og Telestyrelsens officielle statistik.

Mens de 4,2 millioner danske mobilkunder i gennemsnit ringede 69 minutter fra deres mobiltelefon om måneden i første halvår, ringede Tele2-kunderne kun knap 18 minutter om måneden.

Det er kun godt en fjerdedel af gennemsnitskunden.

Skyldes salg af taletid

Ifølge direktøren for Tele2 i Danmark, Niclas Palmstierna, hænger kundernes ringe mobilforbrug sammen med, at Tele2 indtil nytår kun solgte taletid til mobiltelefoner og næsten udelukkende henvendte sig til eksisterende fastnetkunder.

Det drejer sig om cirka en million, hvis man lægger alle kundeforhold sammen.

- De bruger mobiltelefonen som deres anden telefon, siger Niclas Palmstierna.

Giver ikke tilskud
Niclas Palmstierna påpeger, at det ikke koster Tele2 lige så meget at vinde en kunde, som andre mobilselskaber betaler. Det skyldes, at Tele2 næsten ikke giver tilskud til telefonerne.

- Prisen for at vinde en kunde og kundernes forbrug hænger til en vis grad sammen, fastslår Tele2-direktøren.

Han lover, at omsætningen per kunde stiger i andet halvår, fordi Tele2 nu også fokuserer på abonnementer og er begyndt at henvende sig til andre end selskabets egne kunder.

Men det tror teleanalytikeren Mette S. Ahorlu fra IDC bliver mere end svært.

Mærkeligt

Hun finder det mærkeligt, at Tele2 har haft så lille succes på mobilmarkedet og mener, at det blandt andet skyldes, at selskabet har været for lidt synlig med sin markedsføring - også over for egne fastnetkunder.

- Hvis Tele2 skal få flere og bedre kunder, så skal selskabet blive mere synligt. Men det er svært at se, at der er plads til flere i kundernes bevidsthed, siger Mette S. Ahorlu med henvisning til, at Telia har vundet mange kunder i første halvår med billige mobiltelefoner, mens Debitel konstant holder gryden i kog med tv-reklamer.

Tele2 80.000 kunderhavde ved udgangen af juni valgt at flytte deres mobiltelefon til det svenske teleselskab.

Til sammenligning havde Telmore nemlig godt 130.000 kunder, og landets største mobilselskab, TDC, 1,6 millioner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere