Artikel top billede

It-brugere forsvarer elektronik med næb og kløer

Forskere har undersøgt hvordan vores selvværd hænger sammen med den elektronik, som vi benytter.

I it-verden er der mange religionskrige. Linux vs. Windows, Nikon vs. Canon, iPhone vs. Android for bare at nævne nogle få. Som man kan observere i ComONs debatforum og andre steder, kan den slags diskussioner om de bedste it-produkter vække meget stærke følelser og hurtigt eskalere til personangreb.

Nu har forskere fra universitetet i Illinois forsøgt at undersøge, hvorfor det egentlig er sådan. De har kigget på den følelsesmæssige tilknytning, som brugeren opbygger til et bestemt mærke – de såkaldte Self-Brand-Connections.

Forskningslederen Tiffany Barnett White skriver i sin undersøgelse, at dette bånd mellem brugeren og et bestemt varemærke kan være så stærkt at brugeren ”reagerer på negative informationer om deres elskede mærke som om det var en personlig fiasko”.

Det betyder også at brugerne forsvarer deres mærke med samme ihærdighed som de ville gøre det hvis der var tale om et angreb mod dem personligt. Hvis brugerne nægter at ændre deres holdning om et bestemt mærke, kan det skyldes at de forsøger at beskytte sig selv.

Forskerne har gennemført forsøg med to grupper af forsøgspersoner, der skulle svare på spørgsmål om forskellige mærkevare-produkter – og samtidig forholde sig til kritik af produkterne.

Her viser det sig, at personer som har et meget stærkt bånd til et mærke, har meget negative reaktioner hvis det pågældende produkt bliver kritiseret. Men forskerne konkluderer altså, at brugerne føler sig personligt ramt af kritikken, selvom den faktisk handler om f.eks. iPhone eller Windows.

Det kan virksomheder selvfølgelig udnytte ved at gøre deres kunder til ”ambassadører” med stærke bånd til produkterne, men erfaringen viser også at det er svært at skabe denne form for følelsesmæssige bånd til et produkt.

Forskerne advarer også om, at selv de mest passionerede kunder kan føle sig frastødt hvis de f.eks. hører om at Apples produkter bliver fremstillet under menneskeuværdige forhold i Kina. Så kan man miste selv den mest loyale fan.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktur

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere