I 1995 startede Jeff Bezos en lille boghandel på nettet. I dag er Amazon verdens største netbutik og den største boghandel i USA. Men Amazon er også meget mere end dette. Firmaet har sat sig i spidsen for e-bogs revolutionen med sin Kindle. Amazon sælger allerede flere e-bøger end fysiske bøger.
Faktisk er Amazon så stærk, at Borders – den andenstørste boghandlerkæde i USA – lukker alle sine 399 resterende forretninger senere i år.
Men Amazon er ikke kun en boghandel – nu kommer firmaet også til at fungere som forlag. Det kan skabe uro i forlagsbranchen – og give Amazon problemer med sine partnere.
Indtil nu har Amazons forlagsaktiviteter været meget begrænsede. Firmaet har kun udgivet bøger fra få, ukendte forfattere og de er kun blevet solgt online. Men det skal ændre sig snart.
Amazon har netop skrevet kontrakt med bestseller-forfatteren Timothy Ferriss og hans næste bog udkommer udelukkende hos Amazon. Fra efteråret starter netgiganten et nyt fremstød på bogmarkedet.
Faktisk har Amazon erfaring med at trykke bøger. I de sidste fem år har Amazon tilbudt print-on-demand-tjenester, hvor mindre forlag kan få trykt deres bøger billigt i små oplag. I 2009 startede det første forlagsprojekt, AmazonEncore. Til efteråret kommer så det store ryk.
Indtil nu har Amazon kun udgivet omkring 200 bøger, men mange flere er på vej. Amazon har sikret sig rettighederne til 35 bøger fra den afdøde krimiforfatter Ed McBain, og der kommer mindst 50 kriminalromaner fra Amazon i efteråret.
Det britiske forlag HarperCollins ser da også Amazon som en ”meget, meget stærk global konkurrent” og ser grund til bekymring. Mange frygter, at Amazon kan opnå et fuldstændigt monopol på bogmarkedet, hvor selskabet både udgiver og sælger bøger – og samtidig sidder på den lukkede platform (Kindle) til e-bøger.
Det store spørgsmål er, om de fysiske boghandlere vil sælge Amazons bøger. Flere har signaleret, at man vil boykotte den store konkurrent fra nettet. Barnes & Noble er parat til at sælge Amazons papirbøger, men kun hvis man også får retten til at sælge de elektroniske udgaver som e-bøger.