I den moderne internet-verden har brugerne en enorm magt. Det gælder ikke mindst hos netbutikker som Amazon eller rejsetjenester som Tripadvisor, hvor en positiv eller negativ anmeldelse af en bog eller et hotel kan få en enorm betydning for salget. Hvis man bladrer rundt i produktsiderne hos Amazon finder man stærkt positive og meget negative anmeldelser – ofte af de samme produkter.
Nu er smag som bekendt forskellig, men der kan også være en anden forklaring. Betalte anmeldelser er blevet en god forretning. Ifølge New York Times er der opstået en hel underskov af firmaer, som tilbyder at skrive positive omtaler mod betaling. For nogle få dollar kan man få en amatør-skribent til at aflevere en rosende anmeldelse hos Amazon.
Den stadige efterspørgsel efter positive omtaler har nærmest ført til et våbenkapløb. Jo flere fem-stjernede anmeldelser der bliver afleveret, jo flere er der brug jo.
En freelance-skribent bekræfter overfor New York York, at hun får 10 dollar for hver anmeldelse til Amazon. For pengene har hun så anbefalet bøger som ”helt nødvendig læsning”, selvom hun rent faktisk aldrig har læst dem selv.
Et forskerhold fra Cornell University har forsøgt at udvikle en algoritme for at genkende de falske anmeldelser. De har blandt andet haft kontakt med Amazon, Hilton ogTripadvisor.
”Hele systemet falder sammen hvis fiktive anmeldelser har samme vægt som ærlige,” siger en af forskerne, Myle Ott, til New York Times.
Hos Amazon er man godt klar over, at der er flere positive end negative anmeldelser på sitet, og her er man også bekymret over falske omtaler. En Cornell-undersøgelse viser, at de mest aktive anmeldere stort set kun skriver positive anmeldelser.
”Enhver anmeldelse kan stamme fra forfatterens bedste ven, og det er umuligt at kontrollere i hvert enkelt tilfælde. Vi investerer fortsat i vores evne til at opdage disse problemer,” siger Amazons community-chef Russell Dicker.
Cornell-forskerne hyrede freelance-skribenter på markedspladsen Mechanical Turk og fik dem til at skrive 400 positive men falske anmeldelser af hoteller i Chicago. De blev blandet med 400 ægte anmeldelser hos Tripadvisor. Testpersonerne kunne ikke kende forskel.
Men forskerne har udviklet en algoritme, der kan identificere de falske anmeldelser med en nøjagtighed på 90 procent. Typisk mangler de falske anmeldelser en detaljeret beskrivelse af stedet, og skribenterne bruger ord som ”jeg” og ”mig” lidt for ofte.
Et britisk hotel – The Cove i Cornwall – er ligefrem blevet afsløret i at tilbyde gæsterne 10 pct. rabat for positive anmeldelser på Tripadvisor.
Men det modsatte kan også være tilfældet. Det samme problem gælder for falske negative anmeldelser, hvor man betaler for at sværte sine konkurrenter til.