Det krævede trusler om retssag og mere end et års tovtrækkeri, men nu har Forbrugerombudsmanden banket firmaet Ziinga.dk på plads.
Ziinga.dk er en øreauktion, der i 2010 påkaldte sig flere utilfredse kunders vrede, hvilket fik Forbrugerombudsmanden til at konkludere, at firmaet på flere punkter overtrådte den danske lovgivning.
Forbrugerombudsmanden har siden sidste forår forsøgt at tvinge Ziinga til at følge gældende dansk lov og give sine kunder mulighed for at fortryde deres bud på øreauktioner. (se definition på en øreauktion i boksen øverst til højre).
Ifølge forbrugeraftalelovens regler om fortrydelse kan forbrugere takke nej til varen inden for 14 dage. Bud afgivet på Ziinga.dk er tjenesteydelser. Der er også fortrydelsesret på tjenesteydelser, hvilket Ziinga har nægtet at give. Hvis Ziinga vil undlade at give sine kunder fortrydelsesret, skal det ske ved aktivt samtykke. Det har Ziinga nu valgt at opfylde, så kunderne skal afkrydse et felt og takke nej til fortrydelsesretten.
Ziinga har også fjernet sine reklamer for de varer, som andre kunder har vundet for billige penge. Forbrugerombudsmanden har påpeget, at Ziinga glemte at indregne de penge, som kunderne havde brugt til at købe budlodder, og at slutprisen altså var vildledende.
Forbrugerombudsmanden har også fået Ziingas ord for, at firmaet vil refundere penge til kunder, som føler, at de er blevet vildledt til at lave abonnementsaftaler med firmaet.
Ziinga er baseret i Malta, men da de dansk regler er baseret på EU-regler, har de danske myndigheder haft mulighed for at true med at inddrage de maltetiske forbrugermyndigheder. Den langstrakte sag er dog klaret mellem de danske myndigheder og Ziingas advokat, derfor bliver de lokale myndigheder ikke inddraget.
Øreauktioner som Ziinga og Mr123.com har ikke kun fået opmærksomhed for den manglende fortrydelsesret. ComON har tidligere beskrevet, hvordan kunder mangler at få tilsendt vundne varer eller er blevet misbrugt i markedsføringen.