Mozilla-chef Mitchell Baker forsvarer nu beslutningen om at sende nye versioner af Firefox-browseren ud med meget korte mellemrum. Som ComON tidligere har fortalt, har den nye rapid-release-strategi givet problemer for it-cheferne. En virksomhed kan ikke uden videre opdatere alle arbejdspladserne med nye softwareversioner med korte mellemrum.
En udrulning af en ny browser til 1.000, 10.000 eller 100.000 arbejdspladser er meget stor opgave, der kræver test og forberedelse – og så nytter det ikke noget, at Mozilla udsender en ny Firefox efter tre måneder og erklærer at den gamle har nået EOL (End Of Life).
Mitchell Baker erkender i sin blog at strategien kan gøre det svært for virksomheder, men peger på at alternativet er at vente op til et år med at få nye funktioner ud til brugerne.
”Internettet udvikler sig meget meget hurtigt. Jeg mener ikke at et produkt der udvikler sig med samme hastighed som traditionel desktop-software kan være en effektiv adgangsvej til et internet der udvikler sig hele tiden. Hvis browseren skal være vores grænseflade til internet, så skal den også ligne internet,” skriver hun.
Mozilla-chefen mener at browseren ellers bliver til en hæmsko for nettet. Hun lover samtidig at man vil arbejde med at finde praktiske løsninger for at hjælpe virksomhederne, der har svært ved at håndtere de konstante versionsopdateringer.
Tidligere har Mozilla understreget at virksomheder kun spiller en underordnet rolle for organisationen, og brugerne som ønsker lange support-tider, bør da også hellere vælge Microsofts Internet Explorer, lyder meldingen. Her lover man eksempelvis, at IE9 bliver supporteret frem til 2020.
Men rapid-release-strategien er ikke det eneste kontroversielle skridt fra Mozilla. Her arbejder man også på at fjerne versionsnummeret fra browseren – eller i det mindste gøre det meget svært at finde nummeret.
Brugeren skal ikke længere tænke over, hvilken version af programmet man benytter – det eneste som betyder noget er, at programmet altid er opdateret.