Den meget omtalte Panda-opdatering af Googles søgemaskine-algoritme er nu endelig landet i Danmark. ComON har tidligere skrevet udførligt om opdateringen, som især skal skyde de såkaldte affiliate-sites i sænk.
I første omgang blev Panda kun lanceret for engelsksprogede sites. Men nu fortæller Google i sin blog, at Panda nu gælder for alle sprog undtagen kinesisk, japansk og koreansk, hvor man stadig tester algoritmen.
Google tilføjer dog at Panda kun berører 6-9 procent af de internationale søgninger i et omfang hvor brugeren vil mærke en forskel. Det er noget mindre end efter den oprindelige lancering af Panda, hvor det blev anslået at 12 procent af de engelsksprogede søgninger blev påvirket.
Tidligere har der været formodninger om, at Pandaen allerede var landet i Danmark, men det blev afvist af Google. Nu har søgegiganten altså bekræftet, at algoritme-opdateringen er rullet ud til næsten hele verden.
Panda er en reaktion på, at Google er blevet kritiseret for at lade hjemmesider med indhold af lav kvalitet ligge højt i søgeresultaterne. Det kan være tekster, som alene skal tiltrække brugere for at sende dem videre.
Med den nye opdatering bliver søgemaskinen bedre til at frasortere indhold af lav kvalitet.
Det betyder dog samtidig, at nogle hjemmeside-ejere kan opleve at deres placering i Googles søgeresultater kan ændre sig ganske dramatisk når algoritmen er implementeret.