Efter en begrænset test i fire måneder dropper Facebook nu sin egen Groupon-klon Deals. Det skriver digi.no. Facebook har testet konceptet med et lille salgsteam i fem amerikanske byer, men nu er det altså slut. Deals beskrives som en direkte klon af det populære Groupon, hvor der kommer daglige tilbud på nedsatte produkter.
”Vi mener at der er store muligheder i en social tilgang til at føre folk frem til lokale virksomheder. Vi har lært meget fra vores test og vi vil fortsætte med at evaluere hvordan vi bedst kan hjælpe det lokale erhvervsliv,” hedder det i en udtalelse fra Facebook sendt til Reuters.
Deals må ikke forvekles med en anden satsning fra Facebook, Check-In Deals, hvor lokale restauranter, butikker og andre virksomheder kan formidle rabatter til kunder som ”checker ind” hos dem.
Check-In Deals er allerede lanceret i Sverige og Norge, men endnu ikke i Danmark.
Men den Groupon-klon, som Facebook har testet i USA og nu dropper, har altså ikke noget at gøre med Check-in Deals.
Facebooks beslutning om at droppe Deals er godt nyt for Groupon, som dermed slipper for en stor potentiel konkurrent. Groupon forbereder en børsnotering i milliard-klassen senere i år.