En kunde i en netbutik føler sig nemt forurettet ved køb over internettet. Og det går ud over hele e-handelsbranchen, fordi kunden let mister tilliden til e-handel, mener e-handelsfonden.
Ofte er det uvidenhed eller ubetænksomhed fra netbutikkens side, der er skyld i kundens dårlige oplevelse af internethandel, fordi de ikke overholder aftaler, tidsfrister eller giver forbrugeren unødigt bøvl og besvær.
Nethandel er stadig noget nyt for kunden, så derfor lader kunden en dårlig købsoplevelse gå ud over alle netbutikker - alene af den grund, det er nyt.
Nøglen til at undgå dårlige købsoplevelser er at styre forbrugerens forventninger og at give den nødvendige information, så han ved, hvad han får. Kan leveringstiden være tre dage, så skal netbutikken ikke skrive, at leveringen sker indenfor to dage.
Holder netbutikken, hvad den lover, så er vejen banet for gode kundeoplevelser.
Den erfarne netbruger har ikke de samme problemer som den uerfarne og kan godt skelne imellem handelsformen og den netbutik, der gav en dårlig oplevelse, mener e-handelsfonden.
E-handelsfonden tildeler e-mærket til virksomheder og organisationer, der lever op til lovgivningskrav og e-handelsfondens særlige krav om korrekt og etisk adfærd på nettet.