Yahoo vil i direkte kamp med ITunes Music Store. Det sker med en snarlig lancering af en download-tjeneste der skal sælge musik.
Yahoo har gennem et stykke tid samarbejdet med musikdistributøren MusicNet om udviklingen af den nye tjeneste. Yahoo har også haft tegnebogen fremme og købt musikselskabet MusicMatch.
Ifølge nyhedstjenesten ZDnet skulle den nye tjeneste lanceres allerede i starten af denne uge, men det er blevet udskudt.
Hverken Yahoo eller MusicNet har ønsket at kommentere historien.
Når Yahoo går ind på markedet, kan det betyde at markedsandele forskyder sig. Indtil videre har markedet for digitalt salg og download af musik været totalt domineret af Apples iTunes Music Store.
Yahoo skulle have gode muligheder for at score kunder fra iTunes. Yahoo har nemlig allerede en meget trofast skare af brugere på portalens streaming-services, der tilbyder radio, video og musik til brugerne. Og med købet af MusicMatch har Yahoo både en software-afspiller og en tilhørende streaming-tjeneste med over 800.000 sange i kataloget.
»Man er nødt til at skabe en sammenhæng mellem en afspiller og den tilhørende service. Men når man ser på Yahoos trafik og de meget aktive communities, er der alle muligheder for succes,« siger analytiker Mike McGuire fra GartnerG2
Kampen mod iTunes kan dog vise sig at blive svær. iTunes har siden lanceringen solgt over 300 millioner sange til download, og har således bidt sig solidt fast i markedet.
Ifølge ZDnet forventes den nye Yahoo-tjeneste lanceret sidst i marts.