Nu kan fremmede varemærker bruges i Google-annoncer

Google vil ikke længere forhindre at varemærker bruges som keywords i AdWords-annoncer i Danmark.

Google ændrer sine retningslinier for AdWords-annoncer i Danmark og de fleste andre europæiske lande fra den 14. september. Det fremgår af den officielle AdWords-blog. De nye retningslinier betyder at annoncører nu kan bruge registrerede varemærker som keywords i deres tekstannoncer, selvom de ikke selv ejer det pågældende varemærke.

Man kan altså f.eks. købe ordet ”Lego” som keyword og sætte det til at pege på sin egen hjemmeside, selvom der er tale om et beskyttet varemærke.

Et andet scenarie kunne være, at en konkurrent køber en annonce under et varemærke og bruger den til at linke til en side, der fortæller hvorfor deres egne produkter er bedre.

Google har allerede den samme politik i USA og andre lande udenfor Europa, og det begrundes med, at f.eks. forhandlere og distributører skal have mulighed for at købe annoncer under de produktnavne, som de sælger.

denne side findes en komplet liste med alle lande, hvor de nye retningslinier træder i kraft, og en uddybende forklaring kan læses her.

Men varemærke-indehavere har stadig mulighed for at klage til Google, hvis de mener at en AdWords-annonce forvirrer brugerne, og Google lover så at man vil undersøge sagen og om nødvendigt fjerne annoncen. Det skal forhindre at brugerne f.eks. lokkes ind på falske hjemmesider.

I tre lande - Canada, Storbritannien og Irland - har Google desuden ændret sine regler, så ord der er registreret som varemærker i nogle tilfælde også kan bruges i annoncens tekst og ikke kun som keywords. Det gælder dog ikke for Danmark. 

Det er EF-domstolen, som har gjort det muligt for Google at ændre sine retningslinier. Helt tilbage i 2006 blev Google dømt til at betale 2,2 millioner til Moët Hennesy – Louis Vutton koncernen ved en fransk domstol.

Louis Vuitton havde anklaget Google for at medvirke til salg af forfalskede Vutton-tasker og andre mærkevarer. Både ved at acceptere betalte annoncer fra tvivlsomme firmaer, der tilbyder lidt for billige tasker, og ved at linke direkte til produktpiraterne, når man søger efter ord som »imitation« eller »vuitton«.

Sagen landede ved EF-domstolen, som i foråret afgjorde at Google faktisk har lov til at sælge ord, der er registreret som varemærker, i AdWords-annoncer. Den eneste begrænsning er, at det skal fremgå klart og tydeligt, hvem annoncøren er. Man må altså ikke snyde kunderne til at tro, at det er varemærke-indehaveren selv, der har indrykket annoncen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere