Behovet for efteruddannelse i IT-branchen er stort, men langt fra alle kurser lever op til forventningerne. Nogle er slet og ret dårlige. Alligevel koster de både tid og penge. Og man kan nemt komme i vildrede, når man skal navigere mellem de mange tilbud. Der er nemlig ingen officielle blåstemplinger af efteruddannelseskurser og andre kursustilbud.
Det er ikke kun IT-branchens kursusmarked, der er uoverskueligt. Tendensen er generel. I Ledernes Hovedorganisation er man blevet så trætte af dårlige lederkurser, at man har taget skridtet og nu vil begynde at blåstemple kurser. Kurserne vurderes og kun de, der er gode nok, figurerer på organisationens digitale søgefunktion for kurser.
Udsigten til et lignende mere overskueligt kursusmarked for IT-branchen er ikke stor generelt set. Kun på specifikke områder er det muligt at skille de gode kurser fra de dårlige, mener den administrerende direktør i IT-Brancheforeningen, Jakob Lyngsøe.
»Der er ikke nogen, der har fantasi til at forestille sig, hvor stort et arbejde, det ville være, at samle og vurdere alle kursustilbud i IT-branchen. Det ville være fuldstændig urealistisk. Det kan måske lade sig gøre på et bestemt område, eksempelvis hvis man valgte styresystemer ud som emne,« siger Jakob Lyngsøe.
I stedet for anbefaler Jakob Lyngsøe, at man altid søger for at indhente referencer fra tidligere kursusdeltagere, før man deltager i et kursus. At man simpelthen beder kursusudbyderen om at få telefonnummeret til et par tidligere deltagere.
»Der er ingen, der kan vurdere et kursus bedre, end dem, der har fulgt det. Og man kan ikke gardere sig mod dårlige kurser på anden måde end at håbe, at de simpelthen ikke overlever. Enhver, der føler han kan lære nogle andre noget, har jo ret til at lave et kursus. Det er et frit erhverv,« siger Jakob Lyngsøe.
Det er altså en stor fordel at lave et stort stykke forberedende arbejde, inden man går i gang med efteruddannelse. Der er som regel to grunde til, at et kursus ikke fungerer godt. Enten har man som deltager ikke sat sig godt nok ind i indholdet og ikke gjort status over, hvad man skal have ud af det. Eller også er lærerkræfterne for dårlige.
»Det er et stort problem, fordi man bruger sin sparsomme tid forkert. Og det er vigtigt at være opmærksom på, at de dårlige kurser findes, så man får skabt en debat omkring det. Det sker ofte, at vi hører om medlemmer, der har oplevet problemer med det. Og i alle de tilfælde jeg hører om, ville det kun være undgået, hvis man havde bedt om referencer og tjekket kurset bedre ud,« fortæller Jakob Lyngsøe.
Selv om IT-brancheforeningen ikke på samme måde som Ledernes Hovedorganisation planlægger at blåstemple kurser for sine medlemmer, går Jakob Lyngsøe opmærksom på, at brancheforeningen ikke optager medlemmer, de ikke kan stå inde for. Når man leder efter det rigtige kursus, kan et pejlingspunkt altså være, om det er medlem af en større organisation, som er troværdig. På spørgsmålet om, hvad man gør i konkrete tilfælde, hvis et medlem tilbyder et kursus, der er kritisabelt, svarer Jakob Lyngsøe:
»I et vist omfang vil det betyde noget, at de er medlemmer hos os. Et medlem udbyder ikke bevidst et dårligt kursus. Den vurdering tages inden de bliver medlemmer. Vi har ikke oplevet at tage nogen ind, vi ikke ønskede som medlemmer.«