Det kan ikke lade sig gøre at sælge downloads af musik på internettet, så længe folk kan få den samme vare gratis på P2P-tjenesterne.
Det mener Klaus Kjellerup, der er bassist og sangskriver i popbandet Danser Med Drenge og som tidligere har stået bag 1980?ernes store popsucces, Tøsedrengene.
Danser Med Drenge har valgt ikke at sætte downloads af deres musik til salg på bandets hjemmeside, fordi musikerne ikke mener, at der kan laves en ordentlig forretning på det.
- Vi har simpelthen vurderet, at det ikke kan lade sig gøre at sælge en vare, som folk kan hente gratis på for eksempel Kazaa, siger Klaus Kjellerup.
Dårlig forretning
For at kunne sælge musik på internettet skal et band være kunde hos en af udbyderne af mikrobetalinger, for eksempel Valus. Det koster 8.000 kroner at blive tilmeldt Valus, og derefter skal der betales et månedligt abonnement på 700 kroner. Oveni kommer administration og programmering af hjemmesiden.
Alternativet er at bruge et Dankort-baseret betalingssystem. Men med et gebyr på mindst to kroner per betaling, bliver det svært at sælge et download til otte-ti kroner.
- Vi har simpelthen vurderet, at vi ikke kan sælge nok downloads til, at det bliver en forretning, der kan give overskud, siger Klaus Kjellerup.
Det bekræftes af Jens Nielsen, der er medstifter af MyMusic.dk. Tjenesten har tilbudt downloads af musik via nettet. Men heller ikke her har det været den store forretning.
Alligevel tror han på, at det nok skal komme til at gå bedre i fremtiden.
- Hvis vores forretning udelukkende havde baseret sin indtjening på salg af downloads, var vi gået nedenom og hjem forlængst. Selv om det lige nu ikke er noget, som vi tjener penge på, har vi store forventninger til fremtiden. Og vi kan se, at interessen er stigende, siger Jens Nielsen.
Holdningsændring
Cd-salget i Danmark er ifølge pladebranchens fællesorganisation IFPI faldet kraftigt i de senere år. Fra 2000 til 2001 faldt salget med cirka 25 procent, og den tendens ser ud til også at gøre sig gældende fra 2001 til 2002.
Klaus Kjellerup er ikke i tvivl om, at det er den udbredte brug af P2P-tjenester og de billige cd-brændere, der bærer hovedparten af skylden for det faldende salg.
Samtidig ser han et stort problem i, at det er blevet gjort lovligt for folk at kopiere cd?er på trods af, at der blevet indført en afgift på de blanke cd?er. Penge, som skal gå til ophavsmændene.
- Loven er med til at give folk en bevidsthed om, at det er i orden at kopiere musik. Jeg mener, at det er en stor fejltagelse, og at staten har været med til at blåstemple piratkopiering. De omkring 500 kroner, jeg får fra afgiften på blanke cd?er, står ikke mål med det, som jeg taber ved et faldende salg, siger Klaus Kjellerup.
Han mener, at de unge, som skal være morgendagens musikkøbere, er blevet vant til at kunne få en vare gratis.
- Der er simpelthen behov for en holdningsændring, hvis det skal vende, siger Klaus Kjellerup.
Han mener, at det vil kunne få konsekvenser for skabelsen af ny musik, hvis der ikke gøres noget med det samme.
- Musik koster penge at producere, og de penge kan jo kun komme fra forbrugerne. Hvis der ikke tjenes penge, ender det med, at kun de store navne kan få pladekontrakt. Det vil være ærgeligt, fordi det vil betyde, at udviklingen af nye navne går i stå, siger han.
Et enkelt nummer gratis
Danser Med Drenge har valgt at lægge et enkelt nummer ud på bandets hjemmeside som mp3-fil. Derudover har de billede- og lydklip fra de seneste plader lagt ud i Real Audio og Windows Media format. Disse kan hentes ganske gratis - udelukkende for at promovere bandet.
- Folk vil gerne downloade vore sange gratis, men de få downloads, vi vil kunne sælge, kan ikke retfærdiggøre, at sætte et stort salgsmaskineri i gang. Vi sælger cd?er på hjemmesiden - og det går okay, men heller ikke mere. Vi sælger langt flere cd?er ved vores koncerter og i butikkerne, siger Klaus Kjellerup.
Han peger på, at internettet er en glimrende kanal til markedsføring af musik. Cd?erne skal bare stadig kunne købes i en almindelig musikforretning.
- Der er jo stadig en pæn del af befolkningen, der ikke bruger internet, så en forretningsmodel, der baserer sig udelukkende på internet, er ikke holdbar. Folk er ikke glade for at bruge penge, når de er på nettet. De siger, de gerne vil købe enkelt-downloads - men vil ikke, når det kommer til stykket. Alligevel rummer nettet bestemt mange gode muligheder for billig markedsføring, siger Klaus Kjellerup.