Til trods for at TDC's tyske lavprisselskab EasyMobile mandag udsendte en pressemeddelelse, hvori der stod, at selskabet havde valgt at sætte priserne ned som en reaktion på mobilkonceptet Alditalk, fastholder EasyMobiles direktør over for ComON, at Aldi ikke er en trussel.
Overskriften på den tyske pressemeddelelse lød:
»Reaktion auf Alditalk - easyMobile.de senkt die Preise.«
Men ifølge Christian Winter, der er direktør i TDC's tyske selskaber EasyMobile og Talkline, er der ikke tale om en prissænkning, men blot om en kampagne, der skal sætte fokus på en prissænkning, der fandt sted i december.
»Vi siger i pressemeddelelsen, at vi har et rigtig godt tilbud til vores kunder, og det gør vi dem sådan set bare opmærksom på én gang til. Vi valgte i starten af decmber at sænke prisen og så kører vi løbende nogle kampagner, men der er tale om nøjagtig den samme pris som før jul. Og på det tyske marked er der da klart plads til flere spillere - vi er der, og Aldi er der, ligesom der også er en række andre spillere,« siger han.
Teleanlytikeren John Strand vurderede i går over for ComON, at det andet tyske TDC-selskab - Talkline - vil blive nødt til at følge EasyMobiles eksempel og sænke priserne, hvis ikke selskabet skal miste kunder på det hårde tyske marked. Og den vurdering er Christian Winther enig i.
»Flere analyser har vist, at Tyskland er kendetegnet ved at have et meget højt prisniveau og et meget lavt minutforbrug, og den stigende konkurrence vil tvinge markedet generelt til at sætte priserne ned - og det gælder selvfølgelig også Talkline. Det er ikke nogen overraskelse, men det er en løbende proces, der vil ske over tid,« siger han.