Det fallerede teleselskab WorldCom, der transporterer omkring 70 procent af al trafik på internettet, oplevede i fredags, dansk tid de største problemer nogensinde.
I op mod ni timer var store dele af internettet nede. Værst gik det ud over USA, hvor op mod 20 procent af alle WorldComs kunder var uden forbindelse.
Også Canada, Europa, Mellemamerika og Asien blev ramt. Her resulterede problemerne i unormalt sløve forbindelser.
Ifølge Tom Ohlsson, der som marketingchef for Matrix NetSystems i Texas, overvåger internettrafik og services, er der tale om problemer helt uden fortilfælde.
- Netværket styrtede bogstavligt talt i grus, sagde han til IDG News Service.
Den opfattelse deles af Keynote Systems, der udgiver Internetreport.com. Keynote klassificerer ventetider på over 180 millisekunder som kritiske, og i weekenden var reaktionstiden op mod to sekunder.
WorldCom erkender omfanget af problemerne. Ifølge teleselskabet opstod problemerne under arbejde med at vedligeholde en række routere i Los Angeles og Washington. Efterfølgende blev mails, der ikke kunne leveres, omdirigeret, og de første undersøgelser tyder på, at det var den trafik, der fik netværket til at bryde sammen.
Problemerne for WorldCom kommer på et tidspunkt, hvor teleselskabet i forvejen har røde øre.
Virksomheden er i betalingsstandsning, og under rekonstruktionen kom det frem, at selskabets ledelse har gjort sig skyldige i regnskabsfusk for op mod 68 milliarder kroner.
Selskabet har fyret 17.000 mand siden juni.
Selv om WorldComs øverste chef, John Sidgmore forsikrede om, at fyringerne ikke på nogen måde ville få indflydelse på WorldComs services, skriver The Register, at flere og flere af WorldComs kunder køber backup-forbindelse hos andre internetudbydere.