TDC vælter prisfald over på konkurrenter

Fra årsskiftet bliver det 15 øre billigere at ringe fra TDCs fastnettelefoner til mobiltelefoner, melder IT- og Telestyrelsen. Men prisfaldet er helt afhængigt af, at TDC?s konkurrenter går med på at sænke grossistpriserne, og det er langt fra givet.

Det bliver billigere at ringe til mobiltelefoner fra årsskiftet, skriver IT- og Telestyrelsens sammen med Konkurrencestyrelsen i en meddelelse om TDCs fastnetpriser efter nytår.

Ifølge de to styrelser falder prisen for at ringe til en mobiltelefon fra 1,75 kroner per minut i dagtimerne til 1,60 kroner efter nytår. Men det er endnu langt fra sikkert, at prisfaldene kommer til at gælde andre end de 1,6 millioner mobilkunder, 40 procent af markedet, som TDC selv sidder på.

TDC har nemlig forsøgt at vælte det prisfald, som myndighederne kræver på fastnettet, over på landets øvrige mobilselskaber. Det er sket gennem et udspil om, at alle selskaber sænker deres grossistpriser, også kaldet termineringstakster.

Det begreb dækker over, at et teleselskab modtager penge, hver gang en af kunderne bliver ringet op af en kunde hos et andet teleselskab. Hidtil har mobilselskaberne scoret 1,20 kroner i minuttet ? plus moms ? i dagtimerne på den konto.

Grossistpriserne opvejer prisfaldet

Nu vil TDC sætte prisen for at ringe til selskabets mobilkunder ned til 1,08 kroner i minuttet. Det svarer fuldstændigt til, at det inklusive moms bliver 15 øre billigere for kunderne at ringe til mobiltelefoner.

TDC har derfor sendt et tilbud til alle sine konkurrenter. De kan også slippe med at betale 1,08 kroner i minuttet, når deres kunder ringer til TDC?s mobiltelefoner. Men, kræver TDC, så skal konkurrenterne også selv sætte deres priser tilsvarende ned.

Hvis konkurrenterne siger ja, så har TDC opnået at leve op til myndighedernes krav om prisfald, uden at det overhovedet er gået ud over fortjenesten.

Det er dog langt fra sikkert, at konkurrenterne hopper med på TDCs galej. Umiddelbart mener koncerndirektør Allan Koch, Sonofon, ikke, at der er noget juridisk forkert ved, at TDC også kræver prisfald af konkurrenterne for at sænke sine egne priser.

- Men vi har ikke besluttet, om vi vil sænke vores priser, fastslår han.

Forskellige priser for at ringe til mobiltelefoner

Hvis TDC har tænkt sig at tage de samme priser for opkald til alle selskabers mobiltelefoner, uanset hvad grossistprisen er, så har Sonofon ingen som helst interesse i at sænke sine priser. Tværtimod.

Det er der dog heller ikke meget, som tyder på, at TDC har. Underdirektør Finn Petersen, IT- og Telestyrelsen, oplyser, at TDC til enhver tid kan anmode ændringer i de priser, som selskabet nu har fået godkendt, hvis begrundelsen er selskabets omkostninger.

Med andre ord: Hvis Sonofon, Telia og Orange beholder deres nuværende, høje priser for at ringe til mobiltelefoner, så vil TDC bede om, at det bliver dyrere end de 1,60 kroner at ringe til de tre selskabers kunder. Siger IT- og Telestyrelsen ja, så skal TDC til gengæld finde nogle andre fastnetprodukter, som skal falde i pris.

Men konsekvensen kan blive, at det kommer til at koste vidt forskellige priser at ringe til forskellige selskabers mobilkunder, påpeger direktør Torben Rune fra telekonsulentfirmaet Netplan.

- Det er et galemandsværk, som ikke hænger sammen, mener han.

Torben Rune påpeger, at de høje priser for at ringe til mobiltelefoner er en konsekvens af, at det område står uden for myndighedernes regulering. Teoretisk er det nemlig billigere at drive et mobilnetværk end et fastnet, forklarer han.

Derfor leverer TDC selv det bedste argument til, hvorfor reguleringen på fastnettet ikke skal fjernes, sådan som selskabet ellers selv ønsker det. Mobilmarkedet viser, at det giver højere priser, argumenterer Torben Rune.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere