Mandag lukkede DK Hostmaster 26.000 .dk-domæner. Et af dem var www.freepaq.dk. Lukningen skete selv om ejerne, firmaet Infopaq, havde fremsendt dokumentation for, at regningen var betalt. Lukningen betød, at selskabets kunder efterfølgende blandt andet blev afskåret fra at benytte sine mail-adresser.
Tilfældet med Freepaq.dk er langt fra det eneste. Flere virksomheder har problemer med DK Hostmaster, som lukker deres domæne selv om den årlige afgift er betalt.
"Vi havde betalt for vores domæne to måneder forinden, men alligevel blev vi lukket ned," fortæller John Schneider, der er ansvarlig for salg og marketing i IT-firmaet Firma Web I/S.
Han fortæller, at han både havde faxet et skriftligt bevis for, at pengene var sendt, samt fået sin bank til at ringe og fortælle til DK Hostmaster, at pengene var overført. Men intet af det hjalp.
"De var helt kolde og sagde, at pengene ikke var kommet, og derfor lukkede de vores domæne. Først et par dage efter opdagede de, at de havde fået pengene for længst," siger John Schneider.
"Det er skræmmende, at man i sådanne situationer bare lukker domænerne ned, uden at lade tvivlen komme folk til gode," siger John Schneider og understreger, at det drejer som hele virksomhedens eksistensgrundlag.
Det er ikke første gang, at Firma Web har haft dårlige oplevelser med DK Hostmaster. Sidste år blev deres web-site www.firmaweb.dk lukket, fordi ejeren af domænet www.firmweb.dk ønskede at lukke sit domæne.
Det betød, at der i to dage var lukket for adgangen til sitet samtidig med, at det heller ikke var muligt for Firma Webs 700-900 kunder hosting-kunder at benytte deres adresse. Da DK Hostmaster blev gjort opmærksom på fejlen, kunne den tidligst rettes om aftenen dagen efter.
Vi ville gerne have haft en kommentar fra DK Hostmasters administrerende direktør Per Kølle, men det har ikke været muligt at komme i kontakt med DK Hostmasters administration hverken via telefon eller e-mail.