Et stigende fokus på IT-sikkerhed har fået de fleste virksomheder til at sikre sig godt. Men det største hul i sikkerheden er ofte de almindelige IT-brugeres manglende viden.
Og derfor sker det for ofte, at ansatte selv lukker en virus indenfor.
»Mange virksomheder har sikret deres systemer og netværk med anti-virus programmer, firewalls, og tilsvarende systemorienterede tiltag, men er ikke så opmærksomme på den største IT-sikkerhedsrisiko - den manglende viden om basal it-sikkerhed hos virksomhedens almindelige IT-brugere,« siger afdelingschef i Dansk IT, Joan Øxby.
Problemet har fået Dansk IT til at udvikle en certificering i forbindelse med erhvervs PC-kørekortet, der blandt andet uddanner medarbejderne indenfor områderne IT-sikkerhedspolitik, computernedbrud og backup, adgangskontrol, digitale signaturer og virus i e-mail og på Internet. Den manglende viden om IT-sikkerhed kan have katastrofale følger for den medarbejder, der kommer til at lukke en virus ind.
»Der er ingen tvivl om, at det har alvorlige følger. I virksomheder, der har en IT-sikkerhedspolitik, kan du risikere at miste dit job. Men i langt de fleste tilfælde er det værste nok de problemer, du skaber for dig selv og dine kolleger, og at virusen videresender sig selv gennem dit adressekartotek,« siger Joan Øxby.
Selv om det kan virke overraskende, at medarbejdere aktiverer virus på trods af advarsler fra antivirusprogrammer, er det ikke desto mindre stadigvæk et stort problem.
»I Dansk IT får vi mellem 20 og 50 forsøg på virus i vores e-mail hver dag. Det ville jo ikke ske, hvis der ikke var brugere, der aktivt åbnede de forkerte mails,« siger Joan Øxby.