Det er blevet helt almindeligt for de store bilfirmaer at vise deres nye koncepter for elbiler frem på de store bilmesser. Sådan skete det også i denne uge på Frankfurt Motor Show, hvor især franske Renault fik opmærksomhed for sin nye elbil med udskifteligt batteri. Renault har indgået et samarbejde med Better Place og vil sende mindst 100.000 elbiler på gaden i Danmark og Israel inden 2016.
Men der var mange andre spændende elbiler end den nye model fra Renault. Både Audi, Peugeot, Ford og Volkswagen viste nye koncepter for elbiler.
Audi demonstrerede en elektrisk sportsbil, e-tron, som fangede en del opmærksomhed med sin knaldrøde farve. Lithium-ion-batteriet leverer nok energi til de fire motorer til at få hastigheden op på 93 km/h på 4,8 sekunder. Bilen har hele 313 hestekræfter, men rækkevidden er stadig et svagt punkt – batteriet er tomt efter omkring 200 km.
Den futuristiske koncept-bil har blandt andet videokameraer i stedet for sidespejle og en central informationsskærm, der f.eks. vise oplysninger om trafikken.
Hos Peugeot kunne man fremvise den nye iOn, som imidlertid blot er en kopi af Mitsubishi iMiev, der går i produktion til næste år. Peugeot køber bilerne fra japanerne for at komme hurtigt igang med elbiler. iOn har kun 64 hestekræfter og en begrænset rækkevidde på 120 km.
Volkswagen har en kompakt vogn, E-Up!, med samme rækkevidde som iOn og iMiev. Tophastigheden ligger på omkring 120 kilometer i timen. Bilen har et soltag, som skal levere ekstra strøm til bilens elektriske systemer og holde en ventilator kørende, når bilen er parkeret i solen. Hele instrumentbrættet er erstattet af en LCD, men spejle og sæder justeres manuelt.
Ford er gået sammen med Opel-køberen Magna om at udvikle en elektrisk version af sin Ford Focus. Den kan køre lidt under 120 kilometer mellem opladningerne og har en lidt højere topfart – så hvis man træder speederen helt i bund, bliver batteriet altså drænet på under en time.
På Frankfurt Motor Show kunne gæsterne også beundre en modificeret Tesla Roadster Sport fra Brabus, som har forsøgt at gøre elbilen lidt mere sej ved at tilføje kunstig motorlarm til den stille bil fra indbyggede højtalere og udstyre den med lædersæder – som ikke passer helt så godt sammen med bilens økologiske profil.
Se billeder af de mange elbiler hos CNET.