Vinterkulde og elbiler er en dårlig kombination. I de sidste tre måneder har otte private testkørere afprøvet elbiler for Energi Horsens. Og det har været en blandet fornøjelse, skriver Ingeniøren.
For den iskolde vinter har været en hård prøve for elbilerne. Testkørerne har frosset bravt i bilerne og kulden har også påvirket batterierne, så bilernes rækkevidde er faldet væsentligt.
Kulden har fået rækkevidden til at skrumpe ind til 60 kilometer, hvorefter batteriet så skal oplades igen, og det tager seks-otte timer fra en almindelig stikkontakt.
I sommervejr skulle de samme batterier være i stand til at klare op til 100 kilometer, så det tyder på, at de er meget følsomme overfor temperaturen.
Testkørerne fortæller, at de har haft brug for tykke skijakker, vanter og tæpper for at holde varmen i elbilerne, hvor der kun er meget begrænsede muligheder for at varme op.
Fra denne måned skal otte nye testfamilier afprøve elbilerne i lidt mildere forårsvejr.