Sony har lagt tidligere års fiasko på pc-markedet bag sig og er langsomt ved at nærme sig de store computerleverandører.
Ifølge analysebureauet Gartner Dataquest sendte den japanske elektronikgigant 23 procent flere pc?er på gaden i andet kvartal i år end i samme kvartal sidste år.
Sonys samlede salg af pc?er i 2001 voksede mere, end nogen anden pc-leverandør kunne præsentere, på trods af at markedet samlet set gik en procent tilbage.
Og dermed indtager Sony en ottendeplads på listen over verdens førende pc-leverandører. Fire pladser bedre end på samme tid sidste år.
Roger Kay, der er analytiker hos IDC, siger til Cnet, at Sonys succes skyldes, at de låner af alle de gode ideer hos deres konkurrenter.
- De benytter sig af samme operationelle overlegenhed som Dell, de har lidt af det skøre design fra Apple, og de har samme holdning til totalløsninger som IBM. Men de retter deres produkter mod forbrugermarkedet, siger Roger Kay.
Dermed ser Sony ifølge IDC ud til at være på vej ud af den håbløse situation, selskabet endte i umiddelbart efter lanceringen af pc?er tilbage i 1996.
Dengang gik salget langt fra tilfredsstillende for et selskab, der ifølge brand-analytikeren Interbrand ligger blandt de 25 bedst kendte varemærker i verden. Men lavere priser og et nyt design har ifølge IDC været med til at sikre den vækst i efterspørgslen, Sony har oplevet i de seneste kvartaler.