De fleste virksomheder har lært at det kræver hårdt arbejde at sikre sig en høj placering hos Google, men det ved de danske partier åbenbart ikke. Ifølge en analyse fra webloggen »Dansk Politik« har SF som det eneste parti har formået at vinde fodfæste på søgemaskinen, mens de borgerlige partier ligger langt bagefter.
Dansk Politik har søgt på 100 populære politiske temaer på Google og tjekket, hvilket parti, der lå øverst på resultatlisten. Og SF ender øverst i mere end en tredjedel af alle tilfælde. Forklaringen er blandt andet, at SF'erne har taget netværksværktøjer som blogs og MySpace til sig og linker intensivt til hinanden.
Mandatfordelingen i Folketinget er dermed slet ikke afspejlet på nettet, hvor det største danske parti, Venstre, kommer ind på en tredjeplads på Google. Partiet har ellers en ret omfattende hjemmeside, men der er åbenbart ikke ret mange, der linker til siden, og det er netop links, der tæller hos Google. Kun i hvert tiende tilfælde er det et Venstre-synspunkt, der dukker op på nettet.
Partiets ledelse kan dog glæde sig over, at partiets hjemmeside kommer frem i top når man søger efter »skattestop«, mens en søgning efter »frihed« sender vælgerne over til Enhedslisten.
Her er listen over de bedst placerede politiske partier på Google når man søger på 100 udvalgte politiske temaer.
1. SF: 35 pct.
2. Socialdemokraterne: 23 pct.
3. Venstre: 11 pct.
4. Radikale: 9 pct.
5. Konservative: 8 pct.
6. Enhedslisten: 7 pct.
7. Dansk Folkeparti: 7 pct.
Sammentællingen er foretaget før Ny Alliance blev dannet.
Opdatering: Notabene.net har gjort os opmærksom på, at de har gennemført en synlighedsanalyse af de politiske partier den 18. maj med samme resultat. I denne analyse kommer SF også ind på en klar førsteplads blandt de politiske partier. Se også: http://blog.notabene.net/