På papiret sænkes den pris som det koster at sende et opkald fra fastnettet til mobilnettet med 35 procent. I dag opkræver mobilselskaberne mellem 94 og 96 øre for at tage imod opkald fra fastnettet og sende dem videre på deres mobile net. Inden for to år skal den pris sænkes gradvist til 62 øre. Det har IT- og Telestyrelsen i dag foreslået.
Men i virkeligheden kan det betyde, at mens det bliver billigere for fastnetkunden, så bliver det dyrere for mobilkunden. For prisnedsættelsen betyder mistede indtægter for mobilselskaberne i størrelsesordenen 300 millioner kroner.
»Objektivt set er der ingen tvivl om at det vil kunne føre til højere mobilpriser. Men vores devise er også, at den der forbruger en ydelse også skal være den, der betaler for den,« siger Jørgen Abild Andersen og peger på at mobilselskaberne bliver nødt til at hente det mistede provenu ind et andet sted.
» Det er selvfølgelig konkurrencen der bestemmer hvad der vil ske. Men det vil være oplagt for mobilselskaberne at se på hvor man kunne få det mistede provenu ind,« siger IT- og Telestyrelsens direktør Jørgen Abild Andersen.
Han peger på at de danske mobilpriser er massivt billigere end i resten af Europa. Samtidig anslås det at de tilskud til salg af mobiltelefoner, der gør det muligt at købe en telefon med abonnement til priser ned til én krone, årligt koster mobilselskaberne mellem 800 millioner og 1,3 milliarder kroner. Højere mobilpriser og dyrere mobiltelefoner er således to oplagte steder for mobilselskaberne at hente provenuet hjem.