I en pressemeddelelse forklarer pladeselskabernes danske brancheorganisation (IFPI), hvorfor man har tvunget den norske musiktjeneste Ezmo til midlertidigt at lukke deres tjeneste.
»Vi kan ikke den ene dag bekæmpe ulovlig fildeling i ind- og udland, og så den næste give en kommerciel fildelingstjeneste, som Ezmo i dens nuværende form er, frit lejde. Det ville være fuldstændig utroværdigt,« siger Jesper Bay, der er brancheforeningens talsmand.
Da Ezmo så dagens lys i Danmark, var Jesper Bay også hurtig til at dømme tjenesten ulovlig, men han åbnede samtidig op for et muligt samarbejde i fremtiden. Men det var afhængigt af, at Ezmo fulgte op på sine varslede idéer. Og det har de ikke gjort, mener Jesper Bay.
Han deltog på IFPIs side i et møde med Ezmo den 14. juni, hvor det blev understreget, at tjenesten var ulovlig. Alligevel blev tjenesten lanceret den 21. juni som "lovlig", hvilket fik IFPI til at true med lukning via fogedforbud. Herefter lovede nordmændene at fremsende dokumentation, der kunne give den danske organisation mulighed for at vurdere perspektiverne i Ezmo. Men det dokument er aldrig modtaget.
»Ezmo har åbenbart troet, man bare kunne tromle de danske pladeproducenter og kunstnere i en sky af misinformation og på-skrømt-forhanding. Vi er meget interesseret i alle nye initiativer, der kan bidrage til at udvikle det digitale musikmarked. Men vi kommer aldrig til at acceptere, at kunstnere og pladeselskabers rettigheder ikke respekteres,« fastslår Jesper Bay og fortsætter:
»I dagens pressemeddelelse udtaler Ezmo's kommunikationsdirektør Ståle Mortensson, at »det ikke er IFPI, der afgør, hvad der er lovligt eller ej«. Det har han naturligvis helt ret i. Men det svarer til at sige, at det ikke er vejvæsenet, der bestemmer, om der er indkørsel forbudt eller ej. Det gør de selvfølgelig ikke. Men det gør det jo ikke mere lovligt at køre imod ensretningen. Enhver kan forvisse sig om, at fildeling, som Ezmo har lagt op til, er ulovlig ved at besøge Kulturministeriets hjemmeside www.infokiosk.dk«, slutter IFPI's marketingdirektør.