Den danske IT-distributør Bluecom, der i 2001 omsatte for en halv milliard kroner, har taget et udskældt middel i brug for at finde samarbejdspartnere.
Virksomheden sender en engelsksproget mail med subjektet ?Vi leder efter IT-partnerskaber. Kontakt os venligst a.s.a.p? ud til en række ansatte hos udenlandske og danske virksomheder, deriblandt IT-chefen hos Travelmarket i Vejle, Claus Pedersen.
- Jeg har aldrig bedt om at modtage noget som helst fra Bluecom, og det har ingen af mine øvrige fem kolleger, der også har fået mailen. Hvordan vi er havnet på Bluecoms mailingliste, ved jeg ikke, for vi har absolut ingen kontakt med dem, og jeg er træt af den slags spam, siger Claus Pedersen.
Hver dag modtager han omkring 50 spam-mails, som han sender direkte i skraldespanden, og det irriterer ham, for der vil uvægerligt gå noget vigtigt tabt, når man kun skimmer subjekt-feltet, inden man sorterer spam fra, mener han.
Hos Bluecom siger salgsdirektør Peter Garber, at der må været sket en fejl, men han ved ikke, hvor mange den har ramt.
- Vi har ingen interesse i at sende noget ud til folk, der ikke selv har bedt om at få vores mails, siger han. Han afviser, at Bluecom benytter sig at købte databaser med mailadresser, der er fundet via websnuser-software.
Skal afmelde sig selv
Mailen indledes med ordene: "Vi har fundet dig og din virksomhed gennem research på internettet, og vi håber på et fremtidigt frugtbart samarbejde. Men vi undskylder, hvis du ikke er den rette modtager."
Desuden opfordres man til at trykke på et link og afmelde sig af mailinglisten, hvis man ikke er interesseret, men den hopper Claus Pedersen ikke på.
- Det kunne jeg aldrig finde på. For så ved de jo, at mailadressen er aktiv, og så kan de sælge den videre. Jeg har i stedet kontaktet Forbrugeombudsmanden, hvilket jeg normalt ikke gør. Men når der er tale om en stor dansk IT-distributør, synes jeg, det er nødvendigt at gøre opmærksom på det, siger Claus Pedersen.
Bluecom forstår godt at teksten i indledningen kan foranledige en til at tro, der er tale om spam, men salgsdirektøren holder fast.
- Vi udsender kun vores mails til folk, der har været inde på vores site og aktivt tilmelde sig vores IT-nyhedsbrev. Men vi har indledt en række trafikskabende tiltag såsom optimeringer på søgetjenesten Google.com, og det har genereret en øget trafik på vores site. Det må være derigennem, at de pågældende har tilmeldt sig, siger Peter Garber.