Selvom er verdensdominerende, så er der stadig lande, hvor lokale søgemaskiner slår den globale mastodont, skriver Newsweek.
Sydkorea er et udmærket eksempel. Her slår den lokale søgemaskine Naver Google i populartitet. To procent af markedet tilhører Google, hvor Naver kan prale af, at over halvdelen af befolkningen har brugt søgemaskinen. Hver dag får Naver 100 millioner forespørgsler i søgemaskinens arkiv, som er en vidensbaseret søgemaskine. Analysefirmaet comScore anslår, at Naver er verdens femte største søgemaskine.
I Japan er det Googles konkurrent Yahoo, som bliver brugt mest. Derefter kommer Google ind på en anden plads.
I Rusland bruger kun 15 procent af befolkningen Google, og 55 procent foretrækker den lokale søgemaskine Yandex og 17 andre procent foretrækker den anden lokale, Rambler.
»I Kina, Japan og Nordkorea slår lokale stadig Google,« siger Arkady Volozh, der er direktør for Yandex.
»Russerne har altid vurderet, at russisk ballet og russiske rumraketter er bedst i verden. Forhåbentlig har de nu tilføjet Yandex til deres liste,« fortsatte Volozh ifølge Newsweek.
Google er dog stadig global mastodont. Ifølge comScore bliver 60 procent af verdens søgeforespørgsler googlet.