Midt-Data har mistet sit e-handelsmærke uden nogle store fanfarer. I det hele taget er E-handelsfonden ganske tavs og har tilsyneladende ekskluderet Midt-Data uden at sige det til andre end ... Midt-Data.
Historien starter i 2004, hvor Midt-Data sendte uopfordrede e-mails ud til tidligere kunder. Midt-Data selv betragtede dem som invitationer til Midt-Datas årlige computermesse, men nogle kunder klagede. Forbrugerombudsmanden rettede kritik og førte sagen i Sø- og Handelsretten, hvor Midt-Data tidligere i år blev idømt 25.000 kroner for overtrædelse af markedsføringsloven.
Midt-Data har siden ikke udsendt uopfordrede e-mails til deres kunder. Derfor undrer det Midt-Datas direktør Allan Carøe Sørensen noget, at E-handelsfonden nu vælger at fratage Midt-Data mærket.
I en pressemeddelelse skriver direktøren blandt andet, at »frakendelsen af e-mærket er en klar overtrædelse af e-handelsfondens egne retningslinier,« og at »Midt-data har haft kontakt til e-handelsfondens direktør og bestyrelsesformand. Begge nægter at tage sagen op med den øvrige bestyrelse.«
I følge direktøren er flere af de øvrige medlemmer af fondsbestyrelsen også uenige med fondens beslutning. Derfor mener Allan Carøe Sørensen samt Midt-Datas advokat, at beslutningen er i strid med fondens regler.
Indtil videre har ComOn ikke haft held med at få en udtalelse fra fondens formand.
Spam-sagen er anket til Højesteret.