Ifølge flere amerikanske medier vil Microsoft vise sin nye søgeteknologi Kumo i næste uge. I de sidste par måneder har Microsoft gennemført en intern test af Kumo, der regnes som en mulig konkurrent til Google. Kumo er det japanske ord for »sky« og »edderkop«.
Den nye søgemaskine er baseret på teknologi fra firmaet Powerset, som blev købt sidste sommer. Powerset har udviklet en teknologi som forsøger at analysere betydningen af de sætninger, som brugerne indtaster, og bruge denne analyse til at levere mere relevante søgeresultater.
Microsoft har indsendt en varemærke-ansøgning på Kumo-navnet og vil angiveligt også bruge det til produkter og tjenester på andre områder.
Selvom Microsoft har investeret milliarder i sin søgemaskine, så halter softwarefirmaet stadig langt efter Google og Yahoo.
De seneste tal viser at Google har en markedsandel på 81 pct. og Yahoo ligger på 10,07 pct. MSN er helt nede på 3 pct. og Microsoft Live Search har 1,7 pct. af søgemarkedet.