Den danske virksomhed Call IT, hvis 12 europæiske datterselskaber alle lever af at opkræve regninger for sex-opkald, er gået konkurs.
Call IT har været involveret i en række retssager mod forbrugerorganisationer rundt om i Europa, men ifølge regnskaberne er det ikke de mange utilfredse borgere, der har haft de største økonomiske konsekvenser for koncernen.
Underslæb blandt nøglepersoner
Det er derimod ulovligheder foretaget af ledende medarbejdere samt en række komplicerede transaktioner datterselskaberne imellem, som ledelsen selv har mistet overblikket over, der har resulteret i millionunderskud og efterfølgende konkurs.
Af årsregnskabet for 2000, der er det seneste fra den konkursramte koncern, fremgår det, at Call IT med en omsætning på 261 millioner kroner kom ud med et underskud på 7,4 millioner kroner.
Nøglepersoner i det tyske datterselskabet IBC, International Billing and Collection, har ifølge regnskabet gjort sig skyldige i underslæb, hvilket alene har resulteret i et underskud på 4,5 millioner kroner.
Aktiespekulation
De pågældende nøglepersonerne har spekuleret i aktier for selskabet kapital, hvilket de hverken var bemyndiget eller særligt gode til. I den forbindelse har Call IT rejst krav mod Commerzebank, der ifølge ledelsen har accepteret spekulationen uden fuldmagt fra koncernen.
Call IT kom i mediernes og forbrugerorganisationernes søgelys, efter at en række borgere fik tilsendt rykkere på telefonopringninger til sex-tjenester, som mange af dem ikke mente at have foretaget.
I Sverige blev et af datterselskaberne dømt til at trække en række rykkerskrivelser tilbage, mens Forbrugerrådet herhjemme på dets hjemmeside anbefaler, at man undlader at betale regninger fra Call ITs datterselskaber, hvis man ikke har foretaget opkaldet.
Unøjagtige beregninger
Ud over underslæbet har virksomheden opdaget, at der er en difference på 4,6 millioner kroner imellem flere af datterselskaberne. Desuden lider koncernen under, at revisoren ikke har været i stand til at kalkulere det nøjagtige udestående med kunder. Det alene resulterede i et underskud på 5,2 millioner kroner.
Og endelig var opstarten af datterselskabet IBC i Østrig meget dyrere, end ledelsen havde forventet.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Call ITs direktør, Michael Axel Jensen. Han er dog netop indtrådt i direktionen for virksomheden IBC International, der har samme adresse i Birkerød. Firmaet leverer den samme type tjenester som Call IT, og i 2000 fik selskabet et bruttoresultat på 96 millioner kroner.