Nordens største pc-producent, Amitech i Lystrup ved Århus, har haft et fremragende år. Ifølge det seneste årsregnskab for 2001/2002 har Amitech solgt 39.000 pc?er mod 25.000 året før. Den stigning har givet en omsætningsvækst på 56 procent, hvilket kan ses på selskabets bundline.
Resultatet af primær drift blev mere end fordoblet fra fire millioner til 10 millioner kroner, mens resultatet før skat viser en fremgang fra 300.000 kroner i perioden 1999-2000 til syv millioner kroner i seneste regnskab.
Væksten hos Amitech går stik imod tendensen i markedet generelt. Ifølge IDC faldt markedet for salg af pc?er gennem detailleddet med 27 procent i 2001. Og den udvikling er forsat i første halvår af 2002.
Årsagen til den store vækst tilskriver Amitech, at virksomheden i 2001 har lanceret en komplet serie af bærbare pc?er og designede pc?er med fladskærme, fladhøjttalere og trådløse tastaturer.
Amitech har bedst fat i detail-markedet, hvor den danske producent ifølge IDC sælger mere end nogen af konkurrenterne. I 2001 stod der Amitech på 23.700 pc?er solgt i detailbutikker, hvilket svarer til en markedsandel på 23 procent. Til sammenligning har den nærmeste konkurrent på detailmarkedet, IBM, en markedsandel 18 procent.
Amitech A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2001/2002 | 2000/2001 |
Omsætning | 245,2 | 176,3 |
Resultat af primær drift | 9,6 | 4,0 |
Resultat før skat | 6,9 | 0,3 |
Resultat | 4,8 | 0,3 |
Egenkapital | 15,6 | 9,0 |
Målet de kommende år er at vokse yderligere på erhvervsmarkedet, hvor det er nødvendigt med nogle store forhandlere, der i forvejen har kontakten til kunderne.
- Vi skal have overbevist forhandlerne om, at Amitech ikke blot er en pc, som man har stående derhjemme, siger direktør i Amitech, Lars Bjerg, der mener, at designet på produkterne og en god service er nøglen til succes også på erhvervsmarkedet.