I sidste uge måtte IT- og Telestyrelsen i en historisk sag afgøre forretningsvilkårene mellem TDC og Tele2, der er ejet af Cybercity/Sonofon. Generelt er Cybercity tilfreds med indgrebet - bortset fra kompensationsordningen, som man ville have gjort bedre.
IT- og Telestyrelsen indgreb kom efter, at styrelsen efter to års mægling ikke har kunnet få de to parter til at enes.
TDC har ikke villet kommentere udfaldet, men har konstanteret, at selskabet havde fået sin vilje på 24 punkter, mens Tele2/Cybercity kun fik ret på 18 punkter.
Cybercity afviser dog, at TDC har vundet sagen.
»Det ville svare til at sige, at et fodboldhold vinder en kamp, fordi det andet hold kun scorer 18 mål, mens man selv redder 24 bolde,« mener regulatorisk chef hos Cybercity Nicholai Pfeiffer.
Med den nye kendelse har Tele2 nemlig rykket ved det standardtilbud, som TDC tilbyder de andre teleselskaber.
»Cybercity ligger i lignende forhandlinger med TDC, og det vil have en afsmittende effekt med de her afgørelser,« vurderer Nicholai Pfeiffer.
En ny faktor er en kompensationsordning, som TDC er blevet tvunget til at oprette. Det betyder, at TDC nu skal betale en bod, hvis teleselskabet for eksempel ikke leverer en tjeneste til tiden.
Den ordning havde Cybercity dog gerne set forbedret til egen fordel.
»Hvis TDC ikke efterlevede aftalen, har det ikke betydet noget for dem. Vi er stadig ikke tilfreds med kompensationsordningen. Der er for store huller, men det er et skridt den rigtige retning,« mener Nicholai Pfeiffer.
Under sagsforløbet har TDC på et tidspunkt givet en række indrømmelser, og det fik i juli IT- og Telestyrelsen til at opfordre de to teleselskaber til selv at finde en løsning. Alligevel krævede Tele2, at styrelsen traf en afgørelse.
Det fik TDC til at undre sig.
»Efter vores synspunkt har vi været ganske imødekommende og konstruktive i den her proces, og det har så åbenbart ikke været nok. Og man kan jo ikke have det her til at køre i lang tid, og det er så den måde man kan afgøre sagerne på,« sagde afdelingschef i TDC's regulatoriske afdeling Henning Sørensen i sidste uge til ComON.
Cybercity hævder dog, at TDC har været tunge at danse med, og at det derfor var nødvendigt med embedsmændenes indblanding.
»Omkring vdsl, der er højhastighedsbredbånd, der havde vi nogle år tilbage, hvor vi fik adgang til det pågældende produkt, men da vi efterfølgende skulle aftale hvordan, tog det halvandet år. Der er også andre eksempler, men det her var et eksempel, hvor vi måtte gå til IT- og Telestyrelsen,« siger Nicholai Pfeiffer.
At hele sagen har varet to år, var for Cybercity dog for lang tid. Det skyldes til dels IT- og Telestyrelsen, mener Cybercity.
»På sagsbehandlerniveau har IT- og Telestyrelsen gjort et godt stykke arbejde, men det er nogle langvarige processer, man skal igennem. Tele2 indbragte sagen i 2005 og en proces på to år er en lang proces for indgå sådan en aftale,« mener Nicholai Pfeiffer.