Tusindvis af blandt andre WM-datas kunder står uden reel mulighed for at få repareret og serviceret deres hardware, efter at Anovos danske afdeling i går begærede sig selv konkurs.
Anovo, der er stiftet på resterne af ICL's værksted, overtog sidste år alle værkstedsfaciliteterne for Siemens samt hele WM-datas serviceafdeling bestående af flere tusinde kunder og 65 medarbejdere.
For stor en mundfuld
Men opgaven blev for stor en mundfuld for Anovo, der har sendt 85 af 90 medarbejdere hjem. Ifølge WM-datas administrerende direktør, Jesper Scharff, arbejdes der nu på højtryk for at minimere skaderne, efter at koncernens outsourcing aftale med Anovo har fået den værst mulige udgang.
- Vi skal have fundet på en løsning meget hurtigt, så vi kan få stabiliseret forholdene for kunderne. Vi arbejder på at få en anden service-virksomhed til at overtage alle vores forpligtelser overfor kunderne, og vi skulle meget gerne have en løsning klar i løbet af et par uger, siger han.
Jesper Scharff oplyser, at der konkret forhandles med Anovos konkurrent, Servicegruppen, om en overtagelse, men at de juridiske detaljer endnu ikke er på plads til en offentliggørelse.
WM-datas beslutning om at outsource hele service-afdelingen tredoblede med et slag Anovos omsætning til over 100 millioner kroner sidste år, har Hans Joensen tidligere oplyst til Computerword. Resultatet blev et beskedent overskud på 158.000 kroner, men samtidig fik Anovo gældsposter på hen ved 80 millioner kroner, hvoraf hele 65 millioner kroner var kortfristet gæld.
Anovo skylder 44-millioner kroner til WM-data, men Jesper Sharff fra WM-data har endnu ikke afgjort, om han vil stille sig i rækken af kreditorer.
Arbejder på rekonstruktion
Hos Anovo Danmark oplyser administrerende direktør, Hans Joensen, at der i arbejdes med flere rekonstruktionsplaner, men han ønsker ikke at konkretisere, hvor stort et beløb Anovo har brug for for at undgå konkurs om 14 dage.
Markedet for service og vedligehold af teknisk udstyr er inde i en hård tid. Ifølge en ny rapport fra analysebureauet IDC er indtjening det seneste år faldet med fire procent, samtidig med at antallet af reparationer er steget med seks.
- Som en følge af prisudviklingen og krav om stordriftsfordele vil kunderne fremover benytte de førende leverandører frem for at tage chancer med små leverandører, lyder vurderingen fra Per Andersen, der er IDC Nordics øverste chef.