Dansk Handel og Service vil i det kommende år gøre en stor indsats for at stimulere nethandlen. For e-handel vinder frem, men organisationen mener, det går alt for langsomt.
Til nyheden om at e-handlen er stigende siger Erhvervspolitisk konsulent Lars Quistgaard Bay fra Dansk Handel og Service, at der efter hans opfattelse stadig er alt for store barrierer for at nethandlen kan udvikles ordentligt - og barriererne findes i forbrugernes hoveder i form af utryghed.
»Alle rapporter om udvikling af e-handel peger på, at forbrugernes utryghed ved e-transaktioner stadig er stor. Der ligger et kæmpestort informationsbehov,« siger han.
Og det er et problem - for alle de forbrugere, der ikke vil handle på nettet, bidrager ikke til at gøre markedet konkurrenceeffektivt.
»Der er alt for mange, der hverken udnytter priskonkurrencen eller bekvemmeligheden ved e-handel. Og det er fuldstændig meningsløst, at der er større markedspotentialer, der ikke bliver udnyttet - derfor vil Dansk Handel og Service i år sætte betydelig fokus på at stimulere udviklingen af e-handel,« Udtaler Lars Quistgaard Bay til ComON.