I det forgangne kvartal tabte NKT to kroner på sin teknologi-division NKT Photonics, for hver gang at der blev solgt for en. Alligevel holder NKT liv i divisionen til trods for driftsunderskuddet på 19 millioner kroner. Og det kan vise sig at være en rigtig god disposition.
Selv om NKT Photonics-divisionen var den væsentligste årsag til, at det samlede NKT-resultat endte med et underskud på fire millioner kroner, kan der være en ny sællert undervejs.
Datterselskabet NKT Integration er i øjeblikket i gang med at lægge de sidste hænder på en optisk chip, som er udviklet i samarbejde med den asiatiske gigant Samsung. Komponenten er en såkaldt triplex'er, der er en vigtig byggeblok i fiberoptiske forbindelser til hjemmet. Chippen giver mulighed for at modtage med en hastighed på op 1 Gigabit/s, og sorterer trafikken i tre forskellige bølgelængder, så den hurtige hastighed opnås.
Stor interesse
Ifølge NKT Integrations direktør Lars Rønn mødte selskabet meget stor interesse for produktet, da man præsenterede det tidligere på året på den amerikanske OFC-messe.
I USA og Asien er udbredelsen af fiberforbindelser til hjemmet allerede godt i gang, og det er den bølge som det danske selskab håber at komme med på, når man sammen med Samsung forventer, at have de første udgaver klar sidst på året. Der er dog tale om et udviklingsprojekt som stadigt pågår.
»Udrulningen af fiber-til-hjemmet er allerede godt i gang. I Japan er næsten en million husstande koblet op på fiberforbindelser, og i USA forventes op imod en halv million brugere i løbet af 2004,« fortæller administrerende direktør i NKT Integration, Lars Rønn til IT-avisen ComON.
Markedsprisen for NKTs komponent kommer til at ligge i nærheden af 150 dollar (930 kroner), mens den samlede pris for produktet vil ligge på 200-300 dollar, forklarer Lars Rønn.
Han ønsker dog ikke at sætte konkrete tal på, hvor stort et salg NKT selskabet forventer, at chippen vil kunne give. Men Lars Rønn angiver, at da der er tale om et produkt til det private segment, er det et produkt, som har mulighed for at blive solgt i et stort styk-antal.
»Der er et stort potentiale for det her produkt, men det afhænger af, at vi kan lave et produkt, som kan konkurrere med de helt store spillere. Men vi føler selv, at vi har et helt unikt teknisk produkt, og derfor giver vi det chancen,« forklarer Lars Rønn.