Mange Windows-brugere mærker i øjeblikket en voksende irritation over spampop-up'er, der ligner beskeder fra Windows - ikke mindst efter at smarte spammere er begyndt at udnytte dem til salg af antispam-software.
Pop up'erne har samme design som de kendte grå pop-up'er, som Windows bruger til at sende beskeder til brugerne, hvorfor nogle forledes til at tro, at beskeden stammer fra Microsoft.
Annoncørerne anvender en teknik kendt som "IP marketing" til markedsføring af diverse produkter ved brug af de grå pop up'er. "IP marketing" finder IP-adresser ved brug af snigprogrammer på computeren, og sender pop up'er til disse, som de mener, er relevante for brugeren. Det sker ud fra en analyse af de internetsider, brugeren besøger.
Den seneste tid har mange oplevet, at det produkt, som flest bliver spammet med, er pop up'er med reklame for anti-spamsoftware.
Det virker stærkt provokerende på mange internetbrugere, der sværger på, at det sidste de vil bruge deres penge på, er antispam-værktøj solgt af spammere.
»For mig at se er det en form for afpresning. Jeg vil helt sikkert ikke betale disse mennesker for at holde med at sende mig uønskede beskeder,« udtaler Jim, deltager i en Microsoft nyhedsgruppe om sikkerhed.