TDC forlanger i et brev op til 60 dages kredit og syv dages fakturahåndtering overfor sine 10.000 leverandører.
Det er dagbladet Børsen som er kommet i besiddelse af et brev, hvor TDC skærper tonen overfor sine leverandører.
Og hvis de indsendte fakturaer ikke lever op til en række opstillede TDC-krav, får leverandørerne smidt fakturaen i hovedet igen, og TDC forbeholder sig retten til at stoppe kredittiden, indtil koncernen kan godkende fakturaen.
I det tilfælde at TDC ikke kan godkende en faktura, forbeholder telegiganten sig til at opsige alle tidligere aftaler, som leverandøren har forhandlet sig frem til.
En af TDCs leverandør er forbløffet over TDCs skærpede kurs.
»En kunde kan jo ikke diktere sine egne betingelser. Det svarer til, at vi skriver til TDC og siger, at vi fremover først betaler vores telefonregning efter 60 dage plus den tid, vi skal bruge på at bogføre den,« siger direktør Finn Juul fra firmaet Inerstage i Hellerup til Børsen.
Hos TDC afviser man at forhandle om de nye vilkår, ligesom telegiganten afviser, at målet med den skærpede kurs handler om at styrke likviditeten.
»Likviditet er ikke målet i denne omgang, men derimod at blive så omkostningseffektive som muligt,« siger TDCs indkøbsdirektør Carsten Bryder Rasmussen til Børsen.
I Dansk Erhverv er der også utilfredshed omkring TDCs ændring af betalingsvilkårene. Her er holdningen at TDC ikke bare kan lave om på vilkårene som ene part ved at udstikke nye regler.
TDC har oprettet en særlig telefonlinje til leverandører, som er utilfredse over de nye vilkår.