IT-markedet er nået ind i en ny, mere moden fase, og der er behov for, at også Microsoft bliver voksen. Behovet for modenhed har indflydelse på alt - lige fra juridiske forhold til, hvordan virksomheden forvalter sin omsætningsstigning, mener Michael Cherry, analytiker fra Directions, ifølge det amerikanske IT-forhandlermagasin CRN.
Microsofts relative umodenhed kommer til udtryk i blandt andet de antimonopol-sager, som Microsofts konkurrenter anlægger mod virksomheden. I sidste uge anlagde RealNetworks en sag, hvori det fremføres, at Microsoft har forhindret RealNetworks i at få information om Windows' API'er (application programming interfaces). RealNetworks hævder, at skaden på grund af den manglende information kan løbe op i 1 milliard amerikanske dollar.
»Microsoft kan have et brugbart forsvar, fordi de overholder lovens bogstav, men de skulle gøre mere for at være i overensstemmelse med lovens ånd. Hvis du ønsker at have en førerposition, forventes der et højere niveau for opførsel,« siger Michael Cherry.
»Hvis Microsoft ikke besvarer Reals API-spørgsmål ... er det ikke tegn på et modent firma. En række yderligere retssager som denne vil blive resultatet af denne form for reaktion og attitude,« tilføjer han.
Microsoft må også på et andet plan blive et mere modent firma, hvis det skal fortsætte med at hæve sin omsætning, mener analysevirksomheden.
»Microsoft har stadig den samme grundlæggende forretningsmodel som i 1990'erne, en model som i store træk bygger på at skabe software-esser, der kan overbevise kunderne om, at de skal opgradere,« siger en anden af Directions' analytikere, Paul De Groot.
»Men sådan en strategi viser i højere og højere grad tegn på ældning. Selv om kunderne er mindre tilbøjelige til at købe opgraderinger, har Microsoft ikke fundet en effektiv metode til at konvertere fordelene ved sin installerede base (af kunder, red.) til en stabil omsætningsstrøm,« slutter han.